....V50 köper man av ren okunskap eller om man gillar felsökning/verkstadsbesök/skruva bil.
...V50 kanske inte är det mest driftsäkra som finns
Suck! Nu är vi där igen, långt ifrån alla V50 är problemexemplar, har också en V50, MY10 med 15000mil på mätaren utan ett enda onormalt fel hittills, en bytt p-sensor bak och en tryckgivare till partikelfiltret som kärvat är allt, två bromskivor är största "slitage"kostnaden.
En rapport från Länsförsäkringar kan läsas på följande länk
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7793,d.bGQ
En sammanfattning nedan för den late, förutom generatorproblem finns inget direkt utmärkande för V50!;
Maskinskador
Volvo V70 II ligger bäst till med en skada per hundra bilar. Även Volvo V50 ligger bra till med två anmälda skador per hundra bilar.
Den genomsnittliga kostnaden för en maskinskada skiljer sig mellan de bilmodeller vi har tittat på. Volvo V50 har den lägsta genomsnittliga kostnaden, tätt följd av Ford Focus. Audi A6 och Audi A4 kostar mest att reparera.
Bromssystem
Den bilmodell som får flest skador på sitt bromssystem är Ford Focus. Men även BMW 3serien och Volvo V50 drabbas av relativt många skador. Antar att det är bromskivor som slår sig som är den största boven i sammanhanget?
Elektronikskador
Volvo V50 och Ford Focus är de modeller som har flest elektronikfel anmälda. Skador på generator är vanligast.
V50 ligger högst med 20% elektronikskador - därav 15% är generator och ca 3% Startmotor.