Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har det på firmabilen (Oktavia RS). Det är kul ungefär 5 minuter att leka formel 1 förare. Det kan dock vara bekvämt att enkelt växla ner ett eller två steg när man ligger efter en sölkorv på mindre landsvägar inför en omkörning. Då har man varvet uppe och slipper kick-down fördröjningen men i princip använder jag aldrig paddlarna.
Nä det känns sjukt onödigt. Använder aldrig mina. Sportläget är det som gäller vid omkörningar mm :-)
Satsa på rattvärme istället.
av prahna
Tack för råden.
Jag gjorde en omstuvning när jag ändå bytte färg. Tog bort reservdäcket, har ju trycksensor och VOC. Lade till automatiskt avbländad backspegel utan kompass. Har haft det på V50n och skulle nog sakna det. En tanke var att samtidigt lägga till paddlar. Men jag skippar det nu.
Rattvärme är standard på classic.
Senast redigerad av 1 prahna, redigerad totalt 0 gånger.
jag använder dom flitigt om jag kör på ECO-läget.

Perfekt att växla ner inför motlut etc då ECO gärna ligger kvar på väldigt hög växel.

Smidigt att även tvinga i 8:an om man ligger på gränslandet mellan 7-8.

Jag hade helt klart köpt det igen.
Vi pratar 1700kr med prutning när man köper bil för 400kkr<

Å andra sidan så kan man eftermontera...
Senast redigerad av 1 Daniel73, redigerad totalt 0 gånger.
prahna skrev:Tack för råden.
Jag gjorde en omstuvning när jag ändå bytte färg. Tog bort reservdäcket, har ju trycksensor och VOC. Lade till automatiskt avbländad backspegel utan kompass. Har haft det på V50n och skulle nog sakna det. En tanke var att samtidigt lägga till paddlar. Men jag skippar det nu.
Rattvärme är standard på classic.

Den avbländande spegeln är även större utan "sarg".
Jag som kör solfilm bak har inte så stor nytta av avbländningsfunktionen men stor spegel är alltid bra.
av prahna
Daniel73 skrev:jag använder dom flitigt om jag kör på ECO-läget.

Perfekt att växla ner inför motlut etc då ECO gärna ligger kvar på väldigt hög växel.

Smidigt att även tvinga i 8:an om man ligger på gränslandet mellan 7-8.

Jag hade helt klart köpt det igen.
Vi pratar 1700kr med prutning när man köper bil för 400kkr<

Å andra sidan så kan man eftermontera...
Tyvärr finns det ej som eftermontage:/
Man får sätta någon form av gräns annars bara jag köper o köper. Skulle vi inte ha en knodd till i april så skulle jag shoppat loss men då går frugan från sin chefslön till nästan ingen lön... Sedan stundar husköp och det kommer öka boendekostnaderna även det...man får helt enkelt budgetera... Bild
Paddlarna är bra om man vill köra lite aktivt. Särskilt om man har sportläget aktivt, då stannar den kvar i manuellt läge. I D så går den tillbaka till automat efter en liten stund.
Ett annat tillfälle det är bra är när man kör med släp.

Jag ska ha paddlar om jag köper en automatare nästa gång.

Notera att XC60 är bakhjulsdriven när […]

Häromdagen kom en eventuell indikation p&ari[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]

Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]