Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:Alla fokuserar bara på elbilen, alla glömmer elproduktionen. När vi stänger av kärnkraften försvinner 40% av elen, all utbyggnad över många år framöver behövs för att täcka bortfallet så någon höjd produktion kan vi glömma i närtid.

Så vattenfall mfl kommer att köra gasen i botten på sin högsvaliga brunkolsverk på kontinenten för att täcka upp för elbils explosionen.

Byter jag ut min uppvärmning i huset mot bergvärme (Vilket jag planerar göra inom några år om jag får möjlighet) Sparar jag in el motsvarande minst 3 "normalsvenssons" elbilars förbrukning. (räknat på 1500mil/år och en förbrukning på 200wh/km (teslas förbrukning... Nissan leaf ligger på 150-170wh... verklig förbrukning alltså.)
Det är kul med din optimism.

Men det är ju en försvinnande liten del som använder direktverkande el nuförtiden. Vi har värmepump och förbrukar 10.000 kWh//år.

Byter vi ut båda våra bilar (vi har två bilar i hushållet precis som ni) så skulle vi nog köra upp 8000 kWh, sen skulle vi säkert kunna plussa på 2000 kWh till per år att värma upp bilarna om man inte ska köra med -25 i kupen och skoteroverall (det går ju åt några kWh per att värma bilarna innan avfärd morgon o kväll och ytterligare under färden), så 10.000 kWh känns realistiskt för vårt hushåll.

Det innebär att vi skulle fördubbla elförbrukningen om vi skippade diesel/bensin för att gå över till eldrift. Det gäller nog majoriteten, alla som tex bor i lägenhet förbrukar ju väldigt lite ström tex för där kör ju ingen eluppvärmning ens via pump/bergvärme utan andra källor via fjärrvärme.

Så alla dessa hushåll skulle minst dubbla sin elförbrukning om de bytte till elbilar.
/år
Trots att vi har haft en kraftig ökning av "prylar" senaste årtiondena har vi minskat vår elanvändning. Vi ligger lägre än vad vi gjorde för 15 år sen! 2013 var vi nere på 1990 års användning.. trots att vi också blivit en halv miljon fler sen dess.

Bild
Siffrorna från 2013 från energimyndigheten säger att vi gjorde av med 139,6 TWh 2013.

Edit: Den totala användningen av el, inklusive förluster vid överföring, var 135 TWh år 2014, vilket tar oss tillbaka till 1986 års användning.

Bild

Varje TWh el skulle kunna driva rätt många bilar rätt många mil..
Ska se om jag räknar rätt nu..
1 TWh = 1 000 GWh = 1 000 000 MWh = 1 000 000 000 kWh
Om vi går på ett mellanting mellan en nissan leaf och en tesla och för enkelhets skull så säger en mil på 2kWh, kan man köra 500 000 000 mil på 1 TWh. Det är 333 333 bilar som var för sig kör 1500 mil per år. Vi avrundar det till 300 000 för sakens skull och så vi räknar in alla förluster och sånt.

Vi har 4,5 miljoner fordon i Sverige.. Så säg att vi skulle lyckas komma upp till 25% elbilar.. Det är i såfall 1,125 milj bilar. Knappt 4TWh skulle räcka för att köra de bilarna 1500mil per år. (I Sverige kör varje bil i genomsnitt drygt 1200 mil om året, enligt SCB, så jag avrundar uppåt här också.)

Vi skulle alltså inte få någon energikris även om vi från idag sålde 100% elbilar. Elförbrukningen skulle isåfall öka med ca 1TWh per år. (runt 300k nya bilar beräknas säljas 2015.)
Elbil är inget alternativ, varken idag eller om 5 år. Vi pratar kanske om 10,15 eller 20 år fram i tiden. För det första finns ingen infrastruktur överhuvudtaget som kan möta ett behov av en bilflotta som går på el. Ja, du kan ladda bilen hemma men det räcker inte för att elbil ska vara ett alternativ. Och, när vi pratar om utbud/efterfråga så ska vi komma ihåg att det är samma sak med elen. Tro inte att elpriset stannar på samma nivå när bilarna ska ha sitt bränsle. Tvärtom så tror jag att bensin och diesel bara kommer bli billigare framöver i takt med att efterfrågan kommer sjunka. Då pratar vi som sagt 10 år och framåt. Diesel kommer dessutom troligtvis finnas kvar längre än bensin med tanke på bilutvecklingen och övriga motorindustrin. Hela den industrialiserade världens jordbruk är helt beroende av diesel. Och en eldriven traktor lär vi inte få se på ett bra tag. Och tittar vi utanför Sveriges gränser är bensindrivna bilar plötsligt inte alls så populära.

Att dieseln skulle närma sig 20 kr/litern är inte en realitet.
Kolla lite vad Tesla håller på att göra och har gjort på bara 2-3 år. En fullt fungerade infrastruktur för att kunna köra elbil från Norra Norge ner till Italien i ett svep.
Infrastrukturen finns redan.. vi har elektifierat Sverige/Europa för länge sen.
Att de elbilar som idag också fungerar för långresa än så länge är för dyra för "vanligt" folk kommer att förändras inom 3-5 år.

Som jag visade i inlägget ovan så handlar det inte om speciellt många procents ökning per år på vår elförbrukning, och även om inte elpriset blir detsamma är det väl rätt okej om man nu lyckas fimpa en stor del av våra utsläpp.

Att jordbruksmaskiner får komma lite efteråt kan jag tycka är okej, det är en rätt liten del i den totala fordonsflottan. Och så klart det kommer att ta tid.. bilarna som säljs idag överlever säkert både 10 och 15 år framåt, om än med lägre andrahandsvärde än vad vi kanske har sett idag.
joel80 skrev:Kolla lite vad Tesla håller på att göra och har gjort på bara 2-3 år. En fullt fungerade infrastruktur för att kunna köra elbil från Norra Norge ner till Italien i ett svep.
Infrastrukturen finns redan.. vi har elektifierat Sverige/Europa för länge sen.
Det där är ju i ett mikro-kosmos. Om det ska skala upp så måste man ju sätta fart och bygga ny infrastruktur. Sätter du upp laddstationer för 100-tals eller 1000-tals bilar parallellt på stormarknader eller längs autobahn så måste man ju bygga nya kraftledningar i gridden för att få fram de effekter som behövs.

Jag vet ju hur svårt och hur lång tid det tar att få fastighets att fixa en sådan småsak som elstolpar till motorvärmare med begränsad effekt. Att då få fram vettiga ladd-uttag är ju på en helt annan nivå då man måste förstärka hela nätet bakom.

Inget är omöjligt, men det krävs att alla är med på tåget i hela kedjan och att man gör rejäla investeringar.
Det behövs inga extra satsningar i elnätet för att smälla upp 50 eller 100 laddplatser vid varje köpcentra.. Där behöver du inte ha snabbladdare utan skulle räcka bra med 10 eller 16A. Kanske ett dussin "dyrare" platser med 22-44kwh-laddning (typ chademo eller nån typ2) för de som är på genomresa.

De allra flesta kommer inte behöva ladda på matbutiken.. Man har laddning över natten och klarar sig under dagen. Hur ofta åker man på resor där man tankar fullt på morgonen och behöver tanka igen innan kvällen? Eller ens kör upp halva tanken under dagen.

I och med att vi inte genast får flera hundra tusen laddbilar går det bra att successivt bygga ut. Jag förstår inte motståndet, och inte heller problemställningarna. Med lite drivkraft i form av ev skattelättnader (finns redan idag.. Men kanske behöver kraftigare eller bara berätta om dem) för installationer och möjligheten att faktiskt ta betalt av de som laddar borde det inte vara oitressant..
Sen kan/kommer säkert köpcentran och sånna platser "tävla" om kunder och precis som idag med parkering kunna erbjuda laddning gratis under viss tid eller liknande.

Jag mailade hyresvärden för kontoret där jag är några gånger i veckan igår o hörde om det fanns möjlighet att sätta upp nån elstolpe/kontakt för mig.. Fick svar direkt att "va roligt, vi ska kolla det direkt." så det verkar inte vara nån omöjlighet överallt.
joel80 skrev: Jag förstår inte motståndet,
Inget motstånd, tvärs om, men man får inte stoppa huvudet i sanden heller utan får nog fasiken börja bygga så det bara ryker om det. Kör man in 200 bilar i garaget/parkering vid bostadsområdet och vill ladda långsamt med 16 ampere över natten så måste man ju dra fram 3200 Amp säkring.

Det är det inte dimensionerat för idag.

PS, Tankar du diesel/bensin och pumpen ger 1 liter/sek så motsvarar det att du laddar din bil med 36 MegaWatt effektöverföring som är 150.000 A vid 240 volt , En tank innehåller ju sedan cirka 700 kW/h energiDS
Absolut.. så småningom behövs det säkra upp mer (däremot behöver man inte dra om svenska elnätet och ändra på den infrastrukturen.).
Till en början skulle man komma långt på 5 eller 10st 10A-uttag i garagen.. På sin "standardplats" där man står över dagen behöver det inte ladda speciellt snabbt. 10A får man in en dryg mil i timmen på efter div förluster.

Som en jämförelse.. Teslas snabbladdningsstationer som poppat upp rätt snabbt och fortfarande bygger ut. (Ny station i Mora inom kort) har 4 - 8 laddstolpar, med en effekt på 120KW per styck.. Alltså ungefär 550A, per stolpe.. (Dom kör 400v, så ungefär 300A snabbladdar en Tesla med, men det motsvarar 550A med 230v.)
Strömmen till en sån station på 4 platser skulle alltså räcka till 220 10A-uttag på säg ett köpcentra. Det är inte så himla komplicerat och svårt att lösa om man bara vill.
Men det tar väl fortfarande uppåt 40 minuter att snabbladda en elbil och då får man ändå inte mer än högst 80% laddning? Att stanna och ladda uppåt en timma var 30:e mil känns som primitiv teknik även om det just idag anses enastående och framkant.
llesrof skrev:Men det tar väl fortfarande uppåt 40 minuter att snabbladda en elbil och då får man ändå inte mer än högst 80% laddning? Att stanna och ladda uppåt en timma var 30:e mil känns som primitiv teknik även om det just idag anses enastående och framkant.
Helt riktigt. Därför kommer vi få se en diversifierad marknad framöver där var och en kan välja efter behov, intresse, plånbok och miljösamvete, men tveklöst att eldrift kommer få en mer betydande roll. Marknaden kommer vara splittrad mellan bensin, diesel, el, elhybrid och laddbara hybrider lång tid framöver. Kanske även vätgas/bränslecell får en liten bit av kakan.

-Jag tror den rena elbilen kommer få en växande marknad, men kommer inte att ersätta alla bränsledrivna bilar inom överskådlig framtid. Men uppåt 5-10% marknadsandel om sådär 5 år tror jag inte är orealistiskt. För den med hög bilbudget fungerar elbilen redan utmärkt som andrabil (och för vissa kanske som enda bil), och prisnivån kommer sjunka år för år. Nackdelen kommer fortfarande vara laddtiden och räckvidden. Succesivt kommer vi bygga ut infrastrukturen och bilarna och batterierna kommer bli bättre.

-Laddbara el/diesel och el/bensin-hybrider kommer även fortsättningsvis ta en ökande marknadsandel. Det gör att en stor del av trafikarbetet kommer ske med eldrift, men där möjlighet till långkörning inte begränsas. Nackdelen är att bilarna blir tunga med dubbla drivsystem, men jag tror många köpare hellre lever med detta än med begränsad räckvidd.
Utbudet på marknaden av laddbara hybrider håller bokstavligen på att explodera. Jag tror personligen att ett laddbar hybrid blir min nästa eller nästnästa bil.

Jag tror inte det är någon katastrof att köpa en ny dieselbil eller bensinbil idag, jag tror inte värdefallet kommer vara högre än låt oss säga för fem år sedan. Jag är övertygad om att det kommer säljas diesel och bensinbilar även 2020 och 2025, och de kommer vara skrotfärdiga omkring 2045. Så ingen anledning till panik ännu :-)
Man ska heller inte glömma bort att bränslebilarna också blir bättre för varje år som går.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE