Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av farmerswalk
Min V70 2.4 T-01 gjorde också så när det var kallt ute. Detta var för ett par år sedan. Förardörrens låspinne flög upp igen. Men plötsligt slutade den att göra så?? :shock: Kanske gjorde de något på nån service, vad vet jag?

Tomas
av cme
Jag har haft isär min PDM två gånger. Jag kan inte med ögat hitta några misstänkta defekta lödningar. Möjligtvis skulle det kunna vara genompätteringar som inte r helt koreekta men jag kan inte se något av det. Funderar på om man kan byta "reläet" det är ju en delvis mekanisk del! Frågan är då var man hittar dessa?

cme
av Marbas
cme skrev:Funderar på om man kan byta "reläet" det är ju en delvis mekanisk del! Frågan är då var man hittar dessa?

cme
Prova på Elfa. De har de flesta typer av reläer (och en massa andra prylar också...)
av jonnil
Fick hjälp av jätte trevlig/duktig tekniker på service akuten på Bra Bil i Upplands Väsby, med att läsa ut felkoderna, radera dessa och uppgradera mjukvaran i DDM och PDM. Kul att få prata med någon trvelig som vet vad de pratar om :D
Allt verka funka bra tills vi använde den invändiga låsknappen på DDM :cry:
Att väcka PDM:en funkar bara med att rycka säkringen för centrallåset (#27) men inte säkringen till "centrallås VF dörr" eller "centrallås HF dörr" (#35 resp #36). felkoderna antydde inte på några fel på PDM.

Slutsats inget mjukvaru problem utan det mest troliga är att det är DDM som det är fel på och orsakar att HF dörr "dör". detta är som jag redan visste ett allt för vanligt problem. någon med liknande erfarenhet? :?:

Problemen jag har haft med att lås ploppen "studsar" upp igen efter att man låst har blivit allt mindre frekvent sedan jag smörjt med spray typ 5-56. men felet åter kommer dock ibland. Har en bättre beg låskista som jag tänkte prova i kväll. :?: någon som vet hur man bäst smörjer upp en låskista ? smörjmedel? bara att borra ur niten till fönsterskenan och nita fast igen? någon som har några bra erfarenheter?
av jonnil
Fick tag på en bättre beg PDM för 500 kr som jag prova de och se -allt funkar!! :D
Teknikern på Bra bil hade övertygat mig om att det var DDM som var grund orsaken, men nu funkar allt perfekt (ta i trä) efter PDM bytet.
Rätt glad att jag inte lät mig övertalas av Bilia som ville ha 4500kr, men det är klart ska vi räkna in min arbetsinsats så är man vil inte långt borta från den summan direkt. men det är ju det som är så bra när man kan göra något själv. :D

Dock kvarstår ett problem :!:
Ploppen på förardörren studsar fortfarande upp ibland, inte lika ofta som förut. Försökte byta låskista igårkväll: av med dörrpanel, borra ur niten längst ner på rutans styrskena, lossade de tre skruvarana på låskistan, men fick inte ur den ändå. Ville inte bryta o bända förmycket , rädd att ha sönder ngt istället.
Någon som har monteringsanvisningar till låskiste byte i vf, förardörr. :?: :?:
Användarvisningsbild
av greeeken
En fråga bara.
Kan man byta PDM rakt av. menar då en begagnad.
Hade för mig att jag läst att det inte skulle gå.
Har jag läst fel då?
Användarvisningsbild
av greeeken
Pimp my ride skrev:Lite bilder på en pdm invändigt.
Hmmm, var ska man prova och löda :lol:
http://img15.imgspot.com/?u=/u/07/111/08/DSC00071.JPG

[url=http://img15.imgspot.com/?u=/u/07/111/08/DSC00073.JPG]http://img15.imgspot.com/?u=/u/07/111/08/DSC00073.JPG
På bild 2 = baksidanOm du kolalr på lödningarna längst till vänster så ser lödningen på 4:e raden uppifrån o sista lödningen uppifrån rälnat lite mysko tycker jag.
Men kom ihåg nu att ja har linser på mig så ja ser kanske inte 100 :D
av jonnil
jo jag hade också fått informationen om att det inte skule gå
men enl en bilmek/tekniker så skulle det kunna funka om den beg modulen har rätt sw. Min beg PDM som jag satte in kom från en S60 2,4i -02 och den funka perfekt. Så att den måste giftas med bilen stämmer inte. naturligtsvis kommer man att se detta om man går in och kollar i can nätet.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]