Camel skrev:joel80 skrev:Att inte tro på elbilar bara för att det inte fungerar i Estland och Polen känns lite bakotsträvande...
Om ändå det vore så väl. Men det är många fler länder än Estland och Polen där elbilen inte blir något (klimatvänligt) alternativ. Bara i Europa. Om vi tittar globalt är det lååångt kvar till elbilen blir något alternativ att tala om.
joel80 skrev:det måste såklart jobbas på båda fronterna (få bort fossilbilarna samt få renare el)
Javisst, men är det därför man ska stänga kärnkraften?
Nej, det har med ett par katastrofer att göra... När det väl smäller så blir det rätt stora konsekvenser.. Lagringen av uttjänta kärnbränslen är också ett problem. Kärnkraften är inte speciellt trevlig... men visst är det en utmaning att kunna möta produktionskraven framöver, med rena energikällor!
Camel skrev:
joel80 skrev:Men redan idag är elbilen bättre än fossil.. även i länder som har viss procent koldrift.
Det får inte vara så stor procent kolkraft eftersom den ligger på runt ett kg CO2/kWh i produktionsledet. Till detta tillkommer som vanligt gridförluster (5-7%) samt omsättningsförluster i batteriet (15-20%)
900g per CO2/kWh räknar man på.. Det är ändå under många bilars förbrukningssiffror. 1kwh kommer många elbilar 6-8km på. Det ger 150-112g/km.
Jämförbart med bilars officiella siffror då dom inte räknat well to wheel där.
(Edit: Hittade även här andra siffror på annat ställe: "Men när man i Estland producerar el genom olja motsvarar en kilowatttimme där mer än 1 086 gram utsläppt koldioxid, enligt data från Internationella Energirådet (IEA)."
Då blir siffrorna ovan 20% sämre för oljan.. det är rätt självklart att vi måste sluta bränna olja för att få el om hela miljötänket ska lyckas...
Camel skrev:
joel80 skrev:Att det också mest laddas på nätterna gör att man använder den rena elen bättre..
Man kan inte ladda med t.ex. solel på nätterna. Så den går bort. Återstår vindkraften. På dagtid behöver industrin fulelen.
I Sverige har vi både vattenkraften, vindkraft och avfallsförbränning som funkar utmärkt under natten. (Som är rätt så ren av vad jag förstått).
Värmeverk och vindkraft har många andra länder.. T I Tyskland kommer 60 % av energibehovet från värmekraftverk, 23 % från kärnkraft.. Den mesta kolen som bränns där är för toppar under vintermånaderna. Det betyder att man om man ställer om och kör mycket elbilar kommer ha en rätt okej el-mix för det 9 av 12 månader, och de andra tre ändå komma under en fossilbils.
Hm... här hittar jag motstridiga uppgifter. Det här ovan kommer från svenskenergi.se, men på Vattenfalls sida står det;
I Tyskland står kolkraften för omkring 46 procent av elproduktionen.
46% låter väldigt högt.. kanske bara är vattenfalls egna produktion där.. Eller en gammal uppgift, Tyskland håller ju på att fasa up en massa kolkraftverk.
Camel skrev:
joel80 skrev:då det i de flesta länder inte behövs eldas extra med kol eller olja för att klara produktionen..
Källa på det? Kolkraften är en mycket stor energikälla globalt och att "de flesta" länderna inte behöver elda extra med kol för att klara produktionen skulle vara sanningen är inte så sannolikt. Men jag vet inte.
Hittar ingen.. jag har läst det tidigare men kan inte backa det nu.. Återkommer om jag lyckas.. Jag pratar mest Europa.. Globalt är det rätt många länder som har långt kvar... :(
Camel skrev:
joel80 skrev:men betydligt renare än en snål miljödiesel
Långt ifrån i alla länder.
/quote]
Camel skrev:
joel80 skrev:(Man får komma ihåg att räkna well to wheel också... inte bara vad förbränningen av soppan avger.)
Håller helt med om detta. Förutom gridförluster och omsättningsförluster i batteriet glöm inte bort klimatbelastningen som tillverkning av energibäraren (batteriet) ger. Den är avsevärd och blir en stor del av kalkylen på elbilar.
Dom här summorna är från Tesla, man får plussa på ca 10-15% på verkligt utsläpp då de siffror som jämförs är vad bilen drar om man snålkör. (Precis som med en fossilbil är ju körcykeln för förbrukningen rätt missvisande.)
El producerad med kolkraft ger 900 g CO2 per kWh -> 144 g CO2 per kilometer
El producerad med gaskraft ger 400 g CO2 per kWh -> 64 g CO2 per kilometer
Europeisk elmix ger ca 400 g CO2 per kWh -> 64 g CO2 per kilometer
Nordisk elmix ger ca 100 g CO2 per kWh -> 16 g CO2 per kilometer
Svensk elmix ger ca 20-40 g CO2 per kWh -> 3-6 g CO2 per kilometer
Norsk elmix (95 % vattenkraft, 5 % import) ger ca 7 g CO2 pr kWh -> 1 g CO2 / km
Även om vi ska lägga på för överföringsförluster och laddförluster på säg höga 50% så är alla sätt utom kol bättre än fossilbränsle.
(Min V70s siffror går från 119 g/km till 133,3g/km om man tar med Well to wheel..)
De flesta bilar drar också mer än min V70.
Jag har väldigt svårt att se att man hur man än räknar med enorma el-förluster eller katastrofsiffror vid tillverkning (som skulle skilja sig så enormt från tillverkningen av en fossilbil) skulle kunna få till det att det är sämre.
Vid framställning av europeisk diesel skapas enligt Preem 0,35 kilo koldioxid-ekvivalenter per liter enligt Europaparlamentets ”well to tank”-beräkning.
Självklart ska man räkna el-förlusterna också.. Men ska du börja räkna tillverkning av batterier får man också ta med tillverkning och alla slitagedelar i en ottomotor också. Under dess livstid slits betydligt fler delar ut och kan behöva bytas än i en elmotor. Det går troligen rätt jämt ut där..
Det är ganska enkelt egentligen:
Elproduktion -> Fossila bränslen är dåliga för miljön.
Fordonsbränsle -> Fossila bränslen är dåliga för miljön.
Lösningen -> Minska användningen av fossila bränslen. (Vilket betyder bort med fossilbil och bort med fossilel. Vissa verkar vara helt övertygade om att vi måste vänta på att all fossilel är borta innan man kan börja ställa om fordonsflottan.
Lucif3r
Ja, eluppvärmt fast med värmepump som klarar av drygt halva huset.. resten är element. Eldar också lite i kamin på vintern.. har med "förbränningskammare" så utsläppen inte ska vara så höga från vedeldningen..