Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Alla fokuserar bara på elbilen, alla glömmer elproduktionen. När vi stänger av kärnkraften försvinner 40% av elen, all utbyggnad över många år framöver behövs för att täcka bortfallet så någon höjd produktion kan vi glömma i närtid.

Så vattenfall mfl kommer att köra gasen i botten på sin högsvaliga brunkolsverk på kontinenten för att täcka upp för elbils explosionen.
Är ju själv lite sugen på en D5 -11 som jag skall titta på i slutet av månaden och på den är skatten tydligen 4400:- mot 3500:- för min 2,5T.
Frågan är väl om hetsen mot dieseln kommer att döda marknaden framöver. Tror inte vi sett sista skattehöjningen än.
LumberJack skrev:Bilen kommer inte släppa ut mer om 10år?

Det där går nog att diskutera... Om bilen inte rullar något på 10 år så näe, då kommer den nog inte släppa ut något mer. Med om bilen är i normal drift under dessa 10år så kommer den nästan garanterat släppa ut mer skit om 10år. Det kallas slitage. Kolvringar blir otäta, katt. blir mindre effektiv, övrigt slitage, ja, allt påverkar utsläppen.

Frågan är snarare hur mycket mer den släpper ut om 10år, och det beror helt på hur bilen skötts under åren. En välvårdad relativt lågmilare släpper inte ut speciellt mycket mer, medans en misskött långmilare kommer spotta ut betydligt mer. Jag känner till rätt många mid-2000 som ligger på gränsen på avgasvärdena, och min egen, visserligen äldre, är inte heller långt ifrån gränsen...
sthlm skrev:Är ju själv lite sugen på en D5 -11 som jag skall titta på i slutet av månaden och på den är skatten tydligen 4400:-
Min 2,5FT -11 har årsskatt 1350 kr när skatten ska betalas. Men den har varit skattebefriad sedan den var ny och den är skattebefriad ett halvår till.
sthlm skrev:Frågan är väl om hetsen mot dieseln kommer att döda marknaden framöver. Tror inte vi sett sista skattehöjningen än.
Om dieseln dör eller inte beror på vad marknaden anser att det är värt att köra diesel. T.ex. så har etanolbilarnas nyförsäljning minskat mycket kraftigt men begagnatpriserna är höga fortfarande på t.ex. 2,5FT. Det beror nog på att det trots allt är en bensinbil och det börjar bli ont om nyare begagnade bensinbilar. Personligen tror jag på en renässans för bensinbilar.
VolvoB20 skrev:Alla fokuserar bara på elbilen, alla glömmer elproduktionen. När vi stänger av kärnkraften försvinner 40% av elen, all utbyggnad över många år framöver behövs för att täcka bortfallet så någon höjd produktion kan vi glömma i närtid.

Så vattenfall mfl kommer att köra gasen i botten på sin högsvaliga brunkolsverk på kontinenten för att täcka upp för elbils explosionen.

Byter jag ut min uppvärmning i huset mot bergvärme (Vilket jag planerar göra inom några år om jag får möjlighet) Sparar jag in el motsvarande minst 3 "normalsvenssons" elbilars förbrukning. (räknat på 1500mil/år och en förbrukning på 200wh/km (teslas förbrukning... Nissan leaf ligger på 150-170wh... verklig förbrukning alltså.)

Att inte tro på elbilar bara för att det inte fungerar i Estland och Polen känns lite bakotsträvande... det måste såklart jobbas på båda fronterna (få bort fossilbilarna samt få renare el). Men redan idag är elbilen bättre än fossil.. även i länder som har viss procent koldrift.
Att det också mest laddas på nätterna gör att man använder den rena elen bättre.. då det i de flesta länder inte behövs eldas extra med kol eller olja för att klara produktionen.

Elbilen är med europas elmix inte helt "ren", men betydligt renare än en snål miljödiesel. (Man får komma ihåg att räkna well to wheel också... inte bara vad förbränningen av soppan avger.)
Lucif3r skrev:
LumberJack skrev:Bilen kommer inte släppa ut mer om 10år?

Det där går nog att diskutera... Om bilen inte rullar något på 10 år så näe, då kommer den nog inte släppa ut något mer. Med om bilen är i normal drift under dessa 10år så kommer den nästan garanterat släppa ut mer skit om 10år. Det kallas slitage. Kolvringar blir otäta, katt. blir mindre effektiv, övrigt slitage, ja, allt påverkar utsläppen.

Frågan är snarare hur mycket mer den släpper ut om 10år, och det beror helt på hur bilen skötts under åren. En välvårdad relativt lågmilare släpper inte ut speciellt mycket mer, medans en misskött långmilare kommer spotta ut betydligt mer. Jag känner till rätt många mid-2000 som ligger på gränsen på avgasvärdena, och min egen, visserligen äldre, är inte heller långt ifrån gränsen...
Det resonemanget gäller generellt och inte bara diesel. Mötte senast idag en skabbig 855(dvs normalskick enligt många då många är i detta skicket) givetvis blöjtrimmad som rök svart värre än värsta kinasmogen. Bensinare vad det såg ut som och mera gick på billig fulolja från Ullared/Biltema än bensin.
milktrucker skrev:kan det inte vara värt att lägga de ca 150.000 kr för hybridvarianten? nästintill obefintlig skatt och med 0,21 liter/mil så kan man blunda för driftskostnaden.
Det är faktiskt så att dieselavgaser är smutsiga och cancerframkallande, även med partikelfilter. Det är bara en tidsfråga innan skatten höjs för dieselbilarna eller på själva bränslet. minskad förbrukning betyder mindre skatteintäkt, vilket inte tolereras av vår rödgröna regering.
Dessutom så kommer det, med en växande efterfrågan, att bli brist på diesel. Tillgång och efterfrågan styr priset. Vi kommer kunna vänta oss dieselpriser på 17-19 kr per liter då det är princip är det enda bränslet som efterfrågas.
Bensinen kommer att falla någon krona i pris till fördel för de som har en bensinmotor eller en hybrid.
Lurar man sig med dessa fiktiva siffror så är det rätt åt en för några 0.21l/mil kommer det aldrig bli om man inte kör korta/4mil eller mindre enligt test vad batteriet räcker till. Utsläppsvärdet är också lika humbug då det saknar koppling till verkligheten som 90% lever i där bränslemotorn kommer få jobba 50%+ av tiden mot minimalt i optimerade certifieringsrundor utan anknytning till verkligheten.

Diesel kan ersättas med syntetiskt bränsle den dagen det behövs och givetvis kommer man aldrig låta skatten på bensin släpa efter då bensin alltid kommer vara dyrare än diesel och det oavsett regering för hysterin med minskad förbrukning är kontraproduktiv som bara leder till lägre skatteintäkter som bara kan ersättas på ett sätt, likadant om efterfrågan/försäljningen minskar på tex bensin så ökas skatten med div svepskäl spå bensin blir rekordyr trotts liten volym. Vi är redan på väg åt det hållet med skattehöjningar varje år utan politiska beslut som grund eller ens sakliga skäl till höjningen annat än att " den är ju så billig ändå".
2018 har MP som idag trotts minimalt stöd i sympatier styr Sverige satt sin sista potatis i politiken som påverkande part när "fotfolket" på landsbygden/mindre städer/allt utanför tullarna drabbats av tokigheterna och har bra minne och kommer "betygsätta" insatsen.
joel80 skrev:Att inte tro på elbilar bara för att det inte fungerar i Estland och Polen känns lite bakotsträvande...
Om ändå det vore så väl. Men det är många fler länder än Estland och Polen där elbilen inte blir något (klimatvänligt) alternativ. Bara i Europa. Om vi tittar globalt är det lååångt kvar till elbilen blir något alternativ att tala om.
joel80 skrev:det måste såklart jobbas på båda fronterna (få bort fossilbilarna samt få renare el)
Javisst, men är det därför man ska stänga kärnkraften?
joel80 skrev:Men redan idag är elbilen bättre än fossil.. även i länder som har viss procent koldrift.
Det får inte vara så stor procent kolkraft eftersom den ligger på runt ett kg CO2/kWh i produktionsledet. Till detta tillkommer som vanligt gridförluster (5-7%) samt omsättningsförluster i batteriet (15-20%)
joel80 skrev:Att det också mest laddas på nätterna gör att man använder den rena elen bättre..
Man kan inte ladda med t.ex. solel på nätterna. Så den går bort. Återstår vindkraften. På dagtid behöver industrin fulelen.
joel80 skrev:då det i de flesta länder inte behövs eldas extra med kol eller olja för att klara produktionen..
Källa på det? Kolkraften är en mycket stor energikälla globalt och att "de flesta" länderna inte behöver elda extra med kol för att klara produktionen skulle vara sanningen är inte så sannolikt. Men jag vet inte.
joel80 skrev:Elbilen är med europas elmix inte helt "ren",
Ojdå :shock: Jag som trodde de hade "nollutsläpp" :wink: I alla fall marknadsförs de i många fall så.
joel80 skrev:men betydligt renare än en snål miljödiesel
Långt ifrån i alla länder.
joel80 skrev:(Man får komma ihåg att räkna well to wheel också... inte bara vad förbränningen av soppan avger.)
Håller helt med om detta. Förutom gridförluster och omsättningsförluster i batteriet glöm inte bort klimatbelastningen som tillverkning av energibäraren (batteriet) ger. Den är avsevärd och blir en stor del av kalkylen på elbilar.
Det är nog ganska riskabelt att köpa en bil som går på fossilbränsle oavsett.
Väldigt snart så kommer marknaden svämma över av billiga elbilar. Tekniken är inga konstigheter, och min gissning är att de flesta tillverkare står i startgroparna för att knuffa ut bilar med elektrisk drivlina. Antingen då rena batteribilar eller hybrider.

Vem vill ha en fossildriven bil då kan man ju fråga sig? En bil som låter, skakar och luktar illa. En bil som känns fruktansvärt tråkig/slö att köra, och som kräver att motorn startas manuellt med nyckel eller knapp?
En bil som dessutom kräver regelbunden service av den känsliga motorn och har massa extra och dyrbar teknik som växellåda, katalysator, partikelfilter, lambda-sonder och annat. Teknik som dessutom väger en hel och tar massa plats, utöver bränsletank, kylsystem, avgassystem etc..
Lite skämt åsido; men det är ju ungefär så det känns när man väl fått uppleva det här med elbil. :wink:

För egen del så är det otänkbart att köpa en ny diesel/bensinbil idag. Värdeminskningen kommer bli enorm!
Utöver det så finns det inget som tilltalar mig med en ny bil. Men säkert skönt om man kör mycket och inte känner för att skruva när man väl är ledig. :)
joel80 skrev: Byter jag ut min uppvärmning i huset mot bergvärme (Vilket jag planerar göra inom några år om jag får möjlighet) Sparar jag in el motsvarande minst 3 "normalsvenssons" elbilars förbrukning.
Då antar jag att du använder dig utav eluppvärming nu?
Vi kör med veduppvärming, och även om veden kostar en slant så skulle bergvärme inte ge någon direkt ekonomisk fördel(plus att priset för att få bergvärme nergrävd motsvarar 6-7års ved), just elräkningen blir garanterat högre iaf.
Stora fördelen är ju dock att man slipper allt jobb vedeldning kräver. :P

ER skrev:Det resonemanget gäller generellt och inte bara diesel.
Absolut, jag menade inte att det bara gällde diesel.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS