Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jofr19
Hej!
Har en Xc60 awd r-design automat, sen -12:a. Hade för ett år sedan oljud och glapp i drivlinan. Fick bytt på garanti hos bilia oljepump till aoc samt adaptionskörning/ uppdatering av växellådan. Det blev bättre men inte helt ok enligt min mening. Nu ett år senare börjar samma fenomen komma tillbaka. Vid skifte mellan D och R märks ett glapp när växeln går i läge. Ett dovt klonk känns och hörs från bakre regionerna vid körning både vid uppväxling och nedväxling. Har någon erfarenhet av detta och vetskap om vad det kan vara?
Möttes med viss skepsis förra gången hos bilia och känner att jag vill vara väl förberedd om jag ska ta en fight med dem igen...
Har inget tips att ge angående varför problemet uppstår, men om Bilia redan lagat det en gång förut så bör det vara enklare att få det på goodwill om det är exakt samma problem. Bara att hävda att det är en bristfällig reparation, för det här är ju inget vanligt fel bland XC60 vad jag vet...
av agusta44
V60Crosscountry skrev:Har inget tips att ge angående varför problemet uppstår, men om Bilia redan lagat det en gång förut så bör det vara enklare att få det på goodwill om det är exakt samma problem. Bara att hävda att det är en bristfällig reparation, för det här är ju inget vanligt fel bland XC60 vad jag vet...

Är det inte ett års garanti på utförda jobb från Volvo/Bilia?
Är ju 1 års garanti på service, så det borde ju även vara 1 års garanti på reparationer tycker man ju. Då blir det ju ännu enklare att reklamera isåfall!
Användarvisningsbild
av Perra83
V60Crosscountry skrev:
Är ju 1 års garanti på service, så det borde ju även vara 1 års garanti på reparationer tycker man ju. Då blir det ju ännu enklare att reklamera isåfall!
Japp ett år är det. Materialgaranti eller nått liknande.
av jofr19
Ska kraftsamla och åka till Bilia igen för att förhoppningsvis få det åtgärdat. Det har blivit värre och mer likt problemet som var för ett år sedan. Känns som att det är samma grej igen...
av jofr19
Efter många turer och åtskilliga telefonsamtal verkar det nu som att problemet är löst. Det blev tyvärr som befarat en väldigt långdragen historia där jag som kund fick stå på mig. Bilen lämnas torsdag morgon till samma mekaniker som för knappt ett år sedan. Denna ringde snart upp för att berätta att det var dags för service. Efter en del diskussioner hade priset på service sänkts så pass att jag tackade ja till att få det gjort i samband med garantiarbetet. Snart blir jag uppringd igen för att allt från däck till bromsvätska, belägg och motortvätt också ska säljas på mig. Tackar nej till detta och upplyser om att problemet med glapp i drivlinan ska lösas eftersom det var anledningen till att bilen lämnades in i första läget...Mekanikern lovar att han ska ta en titt på det efter att bilen blivit servad.

Blir uppringd igen och får reda på att oljepumpen till AOC ska bytas samt adaptionskörning av växellådan ska göras. Alltså exakt samma åtgärd som tidigare. Påstod att oljepumpen verkade vara kass igen?

Bilen blir kvar över helgen för att kunna åtgärdas måndag morgon då ny pump ska monteras.
Får på telefon veta att bilen är klar, provkörd och inget fel längre. Bilen hämtas och när den rullar ut från parkeringen tänds i displayen AWD avstängd, service erfordras.

Blir såklart irriterad och bilen lämnas in morgonen efter. Möts av skepsis men lämnar över nyckeln och meddelar att felet ska åtgärdas. Blir senare uppringd och får veta att expertis ska anlitas under dagen. Expertisen konstaterar att AOC:n i sig är kass och ska bytas. En sådan införskaffas och monteras. Nu har det hunnit bli måndag veckan därpå och vi har avverkat ett antal telefonsamtal men glad i hågen hämtas bilen. Kör 8 km. Då tänds i displayen AWD ur funktion, service erfordras...
Ringer tisdag morgon upp servicechefen och begär att annan mekaniker ska titta på bilen eftersom jag nu hämtat den totalt tre gånger från verkstaden och fortfarande är problemet inte löst. Får senare besked på att annan mekaniker ska ta över och att de ordnat gratis hyrbil åt mig.

Nästa mekaniker ringer och berättar att bytes AOC:n inte fungerade som den borde och att de skaffat en annan som ska monteras. När det blivit torsdag är bilen så klar för avhämtning och tack o lov verkar det som att problemet nu är löst.

Summa summarum; totalt tretton arbetsdagar på verkstad, ett antal bytta delar och mycket argumenterande krävdes för att konstatera att AOC:n var den felande komponenten.

Nu känns bilen betydligt bättre i drivlinan, inga glapp eller klonkande ljud längre.
Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&a[…]

Men herregud, köp Geparts färdiga fj&aum[…]

Tjena! Blinkerspilen i instrumentbrädan b&ou[…]

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]