Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Har nyss beställt en ny XC60 och har några dagar till på mig att ändra beställningen. Fick lite bråttom med beställningen för att hinna med en kampanj på vintehjul så jag hann inte tänka så mycket men nu....:-)

Beställningen är en XC60 D4 AWD Ocean Race business E PRO med automatlåda. Har valt till VOC, lastpaket, driversupport och diverse annat så jag känner mig rätt nöjd med den specen.

Problemet är jag nu kom på att jag får den 5 cylindriga motorn och den 6 växlade lådan. Vad jag förstår så finns inte AWD med de nya motorerna och växellådorna ännu så nu till min fråga?

Välja den nya motorn med den nya lådan eller gå på den gamla motorn med den gamla lådan med få AWD istället?

Tack på förhand..
Tycker du inte ska ta råd av någon utan provköra ordentligt och dra dina egna slutsatser.
Ingen av valen är fel...
Måste man ha AWD är valet enkelt...
Tycker man "gamla" automaten är för slö är valet enkelt...
Gillar man bottenvrid och "maffigt" ljud väljer man 5-cyl...
Prioriterar man tyst och snål motor väljer man 4-cyl...

Typ... 8)

/Stefan
Håller med Stefan!
Åk in till åf och provkör, bilda din egen uppfattning vilken motor/låda du vill ha. Det är ju en ganska stor skillnad på en XC60 awd och en FWD eftersom det är totalt olika motorer/ växellådor.
Wibbe1974 skrev:Tycker du inte ska ta råd av någon utan provköra ordentligt och dra dina egna slutsatser.
Ingen av valen är fel...
Måste man ha AWD är valet enkelt...
Tycker man "gamla" automaten är för slö är valet enkelt...
Gillar man bottenvrid och "maffigt" ljud väljer man 5-cyl...
Prioriterar man tyst och snål motor väljer man 4-cyl...

Typ... 8)

/Stefan
Tycker man som jag att det är skönt att slippa oron i ratten vid kraftig gaspådrag, välj AWD. Vill man ha en väl beprövad motorkonstruktion, välj den 5-cyl med AWD. Håller även med om att det bäst är att skapa sig en egen uppfattning, även om tips från medlemmarna här kan ge både en och två tankeställare innan. Ångrar mig inte en sekund av mitt eget val efter 340 mil...
Behöver du AWD? Om inte finns det väldigt bra argument för att välja nya motorn. Den är tystare, vibrerar mindre, snålare och är kopplad till en automatlåda som är oceaner bättre än den gamla.
valneg skrev:Hej.
Har nyss beställt en ny XC60 och har några dagar till på mig att ändra beställningen. Fick lite bråttom med beställningen för att hinna med en kampanj på vintehjul så jag hann inte tänka så mycket men nu....:-)

Beställningen är en XC60 D4 AWD Ocean Race business E PRO med automatlåda. Har valt till VOC, lastpaket, driversupport och diverse annat så jag känner mig rätt nöjd med den specen.

Problemet är jag nu kom på att jag får den 5 cylindriga motorn och den 6 växlade lådan. Vad jag förstår så finns inte AWD med de nya motorerna och växellådorna ännu så nu till min fråga?

Välja den nya motorn med den nya lådan eller gå på den gamla motorn med den gamla lådan med få AWD istället?

Tack på förhand..
Kan försöka ge lite input. Äger sedan 2013 en XC60 med gamla D5 och den sexväxlade lådan. Har från start tyckt att den är okultiverad och växlar upp och ner hipp som happ. Visst, bra tryck i de situationer det kräver, omkörning och så vidare.

Har nu beställt en D5 XC90 (förvisso då med AWD). Måste säga att den motorn med låda är tretton steg i rätt riktning. En jämnare drag och sömlösa växlingar och bra tryck i hela registret.

Svårt val, men behöver du verkligen AWD? Personligen hade jag verkligen övervägt det, för VEA och nya automatväxellådan springer åttor i mitt tycke runt den gamla kombon.
Jag var i samma sits som du och tog AWD. För mig känndes valet rätt. Inget fel på vea men den känndes inte rätt för mig. Testa och provkör bilar och ta den som du har fastnat för.

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]

Om du kör lite, säljer din bil, och bara[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det så men på någ[…]

Nytt försök med bromsarna idag. Riktigt […]