Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte för någon månad sedan Biltemas återställningsverktyg för elektrisk p-broms. Bytte idag backarna så visst funkade den men är väldigt buggig.
Hade vissa problem att ansluta till bilen (link error) Fick fippla fram o tillbaka mellan menyerna men fick den o funka hjälpligt. Hur som hellst så gjorde den jobbet. Dock räcker det inte med bara dosan utan man behöver ett pressverktyg för att knuffa kolven helt in sista biten. Går inte med tving då huset till elmotorn är i plast.Lär spricka sönder då.
Rekomenderar jag detta verktyget? Njaaaa man tar nog en risk då man köper denna för 759 riksdaler. Var som sagt "på väg" att ge upp.

Tänkte bara dela med mig av erfarenheten :)
Det är ju alltid trevligt med verktyg men det finns ju några workarounds. Hade du sökt i forumet hade du sparat 759:-
vonkraemer skrev:...jag är ingen vän av bonnalösningar :D
Köper man belägg hos Volvo åf medföljer en fin liten anvisning i asken på hur man byter dessa utan vare sig specialverktyg eller fippel med elkablar = ingen bonnalösning. :-)-)

(ovanstående för information till andra som läser. Själv är jag en verktygstok, så jag hade nog också köpt ett återställningsverktyg om jag visste att sådant fanns att köpa när jag bytte)
Alucinor skrev:
vonkraemer skrev:...jag är ingen vän av bonnalösningar :D
Köper man belägg hos Volvo åf medföljer en fin liten anvisning i asken på hur man byter dessa utan vare sig specialverktyg eller fippel med elkablar = ingen bonnalösning. :-)-)

(ovanstående för information till andra som läser. Själv är jag en verktygstok, så jag hade nog också köpt ett återställningsverktyg om jag visste att sådant fanns att köpa när jag bytte)
Är det inte enklare att använda kabel än metoden Volvo förespråkar om man nu inte har dator att tillgå?
Alucinor skrev:Köper man belägg hos Volvo åf medföljer en fin liten anvisning i asken på hur man byter dessa utan vare sig specialverktyg eller fippel med elkablar = ingen bonnalösning. :-)-)

Hur rekommenderar Volvo att man gör utan varken specialverktyg eller utan att backa motorn med elkablar, om jag får fråga? Skruva in motorn manuellt?
Bort med elmotorn från oket (två T30) och vrid skruven medurs med en torx (T40) tills den bottnar, tryck sedan tillbaka kolven på oket osv...

Sen om det är enklare att lossa tre skruvar eller fippla med strömkablar är upp till var och en att avgöra vad som anses enklast. För min del var Volvos anvisning enklast då jag inte hade lämpliga kablar till hands när jag bytte beläggen på min.

..Drivaxel är ju en ganska dyr historia att[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]