Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80_140HK
Hej.

Har hållt på och skruvat med dieselvärmaren i helgen och såklart har det läckt ut en del kylarvätska. Dock blir jag inte klok på vad man ska ha för glykol i den.

Som det är idag så verkar det vara nån form av transparent/lite åt det gula hållet-färgad glykol i den. Den är fullservad hos Bilia så jag antar att det är nån form av volvoglykol. Problemet är att Bilia är stängt och bilen måste vara igång imorgon bitti. Har tillgång till okq8.

Så, vad tror ni? Vad törs jag köpa på okq8?
Användarvisningsbild
av wissel
Köp den dyraste ETYLEN glykolen den är oftast i den färgen du beskriver.
Men Glykol har ingen färgmarkering som gäller vilket många tror. Så färgen säger egentligen inget om vilken glykol det är.
det står däremot på flaskorna....utan undantag.
:-)
av :stefan:
Den gula glykol Volvo använder är en longlife etylenglykol.

"Vanlig" blå glykol har två års rostskydd, sedan finns det en longlife med fem års rostskydd som också är blå, kallas ibland SG, Super Grade.
Sedan kom Volkswagen och ville vara speciella och började använda en röd glykol. Exakt samma som blå longlife fast rödfärgad...
Nu finns det alltså också en gul longlife vilket Volvo använder, men även mörklila har jag sett i nåt bilmärke.

Vet man inte vilken sort man har i när man vill fylla på (och inte vill att det ska synas på färgen att man blandat) så finns det en ofärgad longlife som är fullständigt blandbar med de ovanstående. Den vi säljer på jobbet heter Super Celsius från Arom-dekor, men finns säkert hos andra tillverkare också.

Alla ovanstående är etylenglykoler och sålunda giftiga som fan.
Propylenglykol däremot är (i princip) gifrfri och används inte så mycket i bilar, men ofta av marinor då den inte förgiftar vattnet vid eventuellt utsläpp. Den brukar vara grön. Behöver dock blandas i något högre koncentration då propylen har en högre fryspunkt än etylen.

Det avslutar kvällens glykollektion. :D
Volvo 740 leksaksbil

Volvo 740 polisbil. Skick enligt bilder. Samlarobj[…]

Luktar avgaser i kupen

Felet är hittat, den läkte vid DPF inf&a[…]

Jag har märkt att förbrukningen vid ladd[…]

Du vågar! :-)