Kul, tack för input!
Har själv en man V60 D5 Polestar idag (5cyl) som ska bytas. Nöjd men kan gärna gå upp ett snäpp :)
Provade 2st V60 i samma svep för någon vecka sedan; T5 och D5 VEA. Vi var två, min kollega som jag vet läser det här med intresse (hej Tobbe) för han tycker det tar ljusår för mig at komma till beslut.
D5 först ut; automaten var outstanding - jag har alltid hatat auto och tyckt att jag växlar bättre. Inte en chans längre :) D5 VEA kändes sjukt pigg, mycket piggare, jämnare än min D5 Polestar. ~80 - 120km/h var grymt. Lite segare kanske under 80km/h, vet inte om det är momentbegränsat.
Bytte till T5. Jösses - från 20km/h till 60 smällde det bara till - men sen.....oh lord. Det skrek och lät men inget händer. En bensin-turbo ska väl ände ha en liten kick över 4000 rpm? Men nej, den dör ju ut och skriker sig fram till 6k för att sen växla upp. Samma sak från 5:an till 7:an.
Vi satt häpet och tittade på varandra och undrade om Volvo märkt upp bilarna fel :) D5:an bara drog och drog medans T5 var pigg första 2-3k men sedan plattas kurvan och draget ut. Båda upplevde samma sak vid ratten.
Därav min fråga om T6 vs D5. Intressant att höra din input Strebern, just D5 i XC90 måste ju ändå vara felplacerad kan jag tycka, orkar inte googla men viktförhållande V60 vs XC90 är nog inte samma så din upplevelse av D5 kanske blir skev med avseende på detta.
Däremot skulle du gärna kunna få utveckla att T6 är lik T5 i karaktären för det låter sådär efter hur jag och Tobbe the Destroyer upplevde T5'an. ?:-/
Tack för svaren så långt. Hjälper mycket. Kan också tycka det är skumt att Volvo-ÅF'n jag handlar av, ganska stor, inte har en demo T6'a. Inte sugen att köpa något för 500k utan att man provat.
Trevlig kväll!