Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#99595
Hej! Kompisen har köpt en 245 -88 som har ett väldigt delikat fel.

Det är så att glödtrådsvakten varnar konstant. Men alla lampor är hela som ska gå på det systemet. Men! När man trampar på bromspedalen så släcks vänster bromsljus. I övrigt fungerar allt.

Nu vet jag inte riktigt vad vi ska hitta på för vidare felsökning. Det jag kollat är att lamporna är hela, även dom som sitter högst upp. Fast det är nog dimbakljus. Det verkar som att alla kontakter sitter på sin plats och det ser rätt snyggt ut bland kontakterna.

Bilen har stått ett år ungefär och ägaren var väl inte helt seriös så den är inte besiktad på många år.

Funderingarna jag har är om släpvagnskontakten kan ha blivit dålig. Uppenbarligen är det väl någon form av kortslutning eftersom ett av bakljusen släcks vid bromsning? Hur går strömmen egentligen? Finns det kända platser för fel på 88ans 245?

Mvh Fixaren
Senast redigerad av 1 Fixaren, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
#99631
En känd plats för fel, är gångjärnen till bakluckan. Kablarna slits där. Dom kan vara trasiga även om isoleringshöljet är helt.
Volvos GDS-bok innehåller kopplingsscheman.
av Fixaren
#99704
Det ska tydligen sitta en blå kabelstump där vid gångjärnet som saknar kompis. Skulle det kunna vara en orsak alltså?

Ska se om jag kommer åt bilen så får vi väl riva lite paneler. För jag antar att man får mickla bort en väldans massa saker för att komma åt? Fast när jag tänker efter... 245 har ju bara bromsljuset i mitten där. Resten av kablaget måste väl vara till torkarmotor (om det sitter en sån på 245 dvs) och värmeslingorna?
av Rådlös
#99740
Takklädseln är förhållandevis lätt att ta bort. Den är "hakad" fast med en förstyvning i galonkanten. Om man är normalt varsam i hanteringen, går det att både ta bort den och att sätta tillbaka den igen. Du behöver ju bara lossa i anslutning till gångjärnen, och lite till. Om du ersätter någon kabel, så se till att det är en så kallad extra mång-kardelig kabel, RX. Kallas ibland för laboratoriekabel, och används till mätinstrument bl.a. Dom tål att böjas mycket mer än vanlig RK-kabel. Du behöver ju inte köpa någon lång bit, bara skarva in ~ en ½ meter med t.ex. Abiko rörkabelhylsor.
Och när vi ändå pratar om gångjärnen, passa på att se över dom. Dom tillhör det som slits med tiden. Jag har nyligen bytt på min -92:a!
Allt detta gäller ju under förutsättning att det är kablaget i gångjärnen som felar.
av Fixaren
#99760
Verkar lite pyssligt. Som tur är blir det ju ljusare om kvällarna så man får mer o mer tid på sig. Bromsljuset måste fungera ordentligt inför besiktningen så det är prio ett just nu.

Jag har kollat lite i haynes nu, men jag fattar inte alls varför det skulle vara något fel. Elkretsen ser ju busenkel ut rent ut sagt. Uppstår detta fenomen om man vänder lampan åt fel håll tro?
Jag har som sagt inte tillgång till bilen själv så jag behöver massvis med tips att ta med inför bilbesöket.

Faktum kvarstår.
1: Glödtrådsvakten varnar konstant, vilket borde tyda på att någonting i strömmen är felbelastat från början.

2: Vänster bakljus slocknar när bromsen trycks ned. Bromsljuset lyser däremot som det ska.


Finns det något kontaktstycke för släpkontakten?
Om det är glödtrådsvakten som är dålig, var finns den och går den att mäta upp?
Var sitter jordpunkterna för bakljusen? Men egentligen borde det inte vara jorden som är dålig vid lyset eftersom samtliga lampor faktiskt kan lysa, bara inte samtidigt. :(
av Rådlös
#99888
Jag rättar mig själv på en punkt.
Jag skrev att du skulle ha en kabeltyp som heter RX. Det var fel!
Kabeltypen skall heta SK eller ST. Detta är så kallade laboratoriekablar.
En kabel med 1 mm2 ledararea har uppåt 500 koppartrådar i samma ledare. Som jämförelse kan vi säga att en vanlig RK-kabel brukar ha ~ 25 koppartrådar i en och samma ledare. Det säger sig själv vilken som tål att böjas flest gånger.
Prisbilden för SK eller ST / 1 mm2 ligger på några tior för en meter.
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
#100278
Bakljuset SKALL släckas när bromsljuset tänds, om det är en tvåpolig lampa. Är du säker på att lampan (21w-tråden till bromsljuset) är hel?

Glödtrådsvakten är ganska känslig, den mäter ju skillnaden i ström som flyter i vä resp. hö krets på respektive lampa (strålkastare, positionsljus m.m.). Har du ex.v. två varselljus som lyser lite olika starkt så kan det räcka för att vakten ska varna. Kolla alla lampor så de inte är svärtade, eller ser "slitna" eller ärgade ut. Byt ut allihop om du är tveksam. Bör funka sen.
av Fixaren
#100488
Uppdatering av läget!

Nu fungerar allt som det ska igen. Glödtrådsvakten har slocknat och bakljuset släcks inte längre när man trampar på bromsen. Det vi gjorde var att ta andra lampor istället för dom som satt i. och sen tog jag och böjde ut kontakterna lite grann så hållaren fick bättre anslutning. Sedan tog jag tag i hållaren och juckade den flera gånger i sitt läge. Det löste problemet.

Nu ska det på ett nytt avgassystem bak och en besiktning skall göras. Sen är den nog på rull.

:lol:

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]