Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sådär. Ännu en bränsleförbrukningstråd :)

Tänkte dela med mig av bränsleförbrukningen på bilen efter en månads ägande. Mätt vid pump.

Enligt datorn ligger snittet nu på 6,7 l/100km. Mestadels stadskörning. Ibland motorväg och landsväg. 50% stad, 25% landsväg och 25% motorväg grovt räknat. För det mesta körs eco-driving enligt skolboken varvat med tillfällen då jag legat 130 på motorväg och varvat ut ordentligt vid landsväg/stad.

Mätt vid pump ligger förbrukningen på 7,3 vilket får anses vara bra för en bil som är nästan 2 ton i stadstrafik. Mätt endast på landsväg ligger den nästan exakt på vad specen säger, 4,7. Till och med lyckats komma under specen men då använder jag motorbromsning och planerar mycket flitigt (med irriterade bilar bakom som följd) :).

Har 17" Continental ContiCrossContact (oroginalmonterat) 235/55.

Någon som kan dela med sig av förbrukningen på samma motor eller nya d4 vea kanske som en jämförelse?
Alexas skrev:
Någon som kan dela med sig av förbrukningen på samma motor eller nya d4 vea kanske som en jämförelse?

Nu är det ju svårt att jämföra bränsleförbrukning rakt av eftersom det beror så mycket på förare och körcykel. Ligger i snitt runt 5.8l/100km då blir det en hel del stadskörning men klara majoriteten av milen är E4:an i Stockholmsområdet, bilen är en xc70 d4 vea fwd manuell my15. Bästa tankarna jag mätt ligger runt 5.3l/100km vilket är långkörning med majoriteten landsväg. Sämsta ligger runt 7.0l/100km men då har det varit mycket stadskörning eller släpdragning osv. Färddatorn brukar ligga ca 0.3l/100km under korrekt förbrukning.
Min färddator brukar visa lite över 7,0 l/100 km, i genomsnitt, för all sorts körning. Då ingår alltså allting, inklusive släp, lite husvagn ibland, köra till jobbet på motorväg, åka och handla osv. Där jag var ute i helgen (orienteringsarrangemang) med släp efter gick det bitvis så tungt att färddatorn indikerade över sju liter milen. Sånt ger förstås också utslag uppåt, även om sträckan var rätt kort. Jag körde inte fast heller, men nu behöver bilen tvättas...
Då handlar det också om en hög XC70, fast med D5, automatlåda och AWD. Det jag inte kan göra är köra landsväg på under en halv liter milen. Jag kan komma under 0,6 l/mil (på färddatorn), men då får jag vara försiktig.
Såväl i Volvo diesel som Audi visar datorn (och nu menar jag inte vinterkörning med värmare) ca 10% för lite. VARFÖR??? Klart störande.
Har haft tre V70II bensin. Två av dem visade "exakt" rätt (dvs +/- 1 procent), en visade 2-3% för lite. Helt ok!
PH
Den jag har hört är att eftersom man inte mäter själva förbrukningen i bilen, utan mäter vad styrsystemet tror att det sprutat in i motorn, så blir värdena felaktiga med den dieselstandard vi har i Sverige. De påstås visa mer rätt med den diesel som säljs i exempelvis Tyskland.
Om detta är sant har jag dock själv kört alldeles för lite i Tyskland med min diesel för att kunna avgöra för egen del. Däremot vet jag att färddatorn i min gamla bensindrivna 850 Turbo visade samma sak som jag fick fram om jag räknade ihop vad jag tankade.

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]