Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen har gått ca 9700 mil..
Det börjar vara 2700 mil sedan den servats..
Vilken service skall jag beställa och vad ingår i dom olika servicarna?
Oljan i powershift lådan byttes i sommar då bilen hade gått 9000 mil ganska exakt .
S80 t5 2011
kralles skrev:Bilen har gått ca 9700 mil..
Det börjar vara 2700 mil sedan den servats..
Vilken service skall jag beställa och vad ingår i dom olika servicarna?
Oljan i powershift lådan byttes i sommar då bilen hade gått 9000 mil ganska exakt .
S80 t5 2011
Det där håller min PST reda på, han slår in regnr, miltal osv så får han upp på datorn vad som ska göras. Behöver inte beställa en viss service så att säga, nu har jag serviceavtal om det kanske skiljer?
Din bil ska servas efter max 30 000 km / eller 1 år, först uppnått gäller, så inga konstigheter, bara vanlig service oftast kallad Basservice.
Därremot om bilen gått mindre än halva sträckan, max 1499mil på ett år kan Volvo slopa kupéfilterbytet och kalla det för en anpassad service.

Så har skriver Volvo vad som gäller vid service;
"Anpassad service är en basservice utan kupéluftfilterbyte. Mjukvara ingår i service 2.0 Servicetillfällen. När du servar din Volvo går den igenom tre olika former av servicesteg. Basservice utförs minst en gång per år. Underhållsservice (Bas + slitagekontroller) utförs första gången efter 3 år eller 60 000 km, sedan efter 2 år eller 60 000 km. Anpassad basservice utförs om den årliga körsträckan bara är högst hälften av serviceintervallet och ersätter då basservicen. Anpassad basservice utförs högst en gång mellan två servicetillfällen"
Berätta mer om bilen? :D
Är powershift robbotstyrd automatlåda?
Hur länge har du kört med bilen, problem?
Det är en ganska unik bil, sedan och bensinturbo.

Om jag ska svara på din fråga rekomenderar min jätteseriösa bilmek oljebyte efter 2000 mil, det gäller om du ska ha kvar bilen länge eller tänker nationalekonomiskt/miljömassigt och på ev. nästa ägare!
Ja det är en sån låda..
inte vet jag om den är särskillt ovanlig borde väl finnas 1000 tals av den?:)
jag har kört den bara 6-700 mil sedan jag köpte den i sommar och några fel har jag inte haft ännu..
det är en summum och har nog nästan all utr förutom navigator.
Den kommer att servas 1 gång om året hädan efter då jag inte lär komma upp i mer än ca 1000-1200 mil per år.
kralles skrev:Ja det är en sån låda..
inte vet jag om den är särskillt ovanlig borde väl finnas 1000 tals av den?:)
jag har kört den bara 6-700 mil sedan jag köpte den i sommar och några fel har jag inte haft ännu..
det är en summum och har nog nästan all utr förutom navigator.
Den kommer att servas 1 gång om året hädan efter då jag inte lär komma upp i mer än ca 1000-1200 mil per år.
Nej i Sverige finns det inte tusental av din bil, sedan och bensinturbo samt relativt ny. Det finns inte heller många på forumet jag har knappt sett någon.
Växlar lådan mjukt och fint?

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]