Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SubMarine
Googla lite på "P1671 volvo" så hittar du en del information. Verkar ha att göra med antingen kamaxelpositionsgivare eller den varierbara kamaxelstyrningen du har på insugskamaxeln.
av molleb
Någon som vet vad cmp actuator performance problem or signal out of range betyder? Provade google translate men det funkade inte. Har kollar vvt ventilen den funkar. Kamaxel givaren vet ja inte hur man testar någon som vet?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Antar helt klart att du vet att kamaxellägesgivare sitter på förarsida o vvt reglerventil sitter på passagerarsida att det e två olika saker.

Signal out of range betyder typ att signalen är utom räckhåll det först nämda vet jag ej. Men gissar på nått med kamaxelslägesgivare kan även vara nått med vvt reglerventilen svår tolkat tycker jag P1671 verkar finnas på båda..
Kolla kablar så isoleringen e kvar o så att de ej ligger i mot nånstans. Kolla anslutningar.
Jag bytte vvt ventilen på min sen har det funkat hitta inge fel på min gamla men jag skiter i det så länge bil jäveln funkar även fast det e ett stort frågetecken varför.

Hur kollade du din vvt ventil tog du bort den och kollade så att olje hålen ej är igensatta?.

Vilket du testar först kamaxelgivaren eller vvt reglerventil vill jag inte råda till men P1671 verkar finnas på båda sakerna.
När jag goglade när min strula såg jag att p1671 även kunde va kamaxelslägesgivaren som strula men enl det jag läste vart det mest att bilen
ej startade alls om den var rökt finns säkert fler åsikter där.

Ren görning vvt reglerventil är en liten procedur som du bör forska i lite.
Båda grejorna finns nog på skroten. Har du returbilen där du bor skulle jag tippa på max 150 spänn för båda.

Nu ska vi ju tänka på att jag inte hade samma fel kod men det verkar jävligt lika det här. Jag hade P 1672 på en kina kod läsare o ECM 640A mekaniskt fel kamaxelreglering = vvt på 2 st andra verkstads maskiner.
Well nu har jag just ej mer kunskap om ämnet för o kunna säga nått bättre än detta. Lycka till.

Japp det var lättare o åka 140. :)
av molleb
Tvättade vvt ventilen och blåste rent, och kopplade 12 v på el kontakterna och ventil öppnade och stängde som den skulle. Blir ja av med v 70 så ska ja aldrig mer ha en sådan dålig kvalite tycker ja. Får forska mer på den där kamaxel givaren volvo skulle ha 1800:- för en sådan.
av molleb
Startar jag bilen och sedan kopplar bort kam givaren så stannar, motorn betyder det att den är hel? Eller kan den funka halvbra?
Användarvisningsbild
av taxi
Håller med om att det är dålig kvalité på dessa bilar, inte många som rullar mer än 40 000 mil utan större reparationer.
Men jag fortsätter hålla mig med Volvo, gott om skrotbilar och billiga delar.
Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Gillar formspråket starkt! När bilen bl[…]