Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Slangen du pratar om byttes på min v70 på verksta eftersom den läckte och insugspackningen.
Jag fick för höga avgas värden på besiktningen eftersom lambdan inte fungera som den skulle med dessa läckor.
så nu fungerar det .
Dom använde rök för att hitta läckor.
stoffeoo skrev:Slangen du pratar om byttes på min v70 på verksta eftersom den läckte och insugspackningen.
Jag fick för höga avgas värden på besiktningen eftersom lambdan inte fungera som den skulle med dessa läckor.
så nu fungerar det .
Dom använde rök för att hitta läckor.
Rök? Den varianten har jag inte hört förut.

Det är så sabla trångt vid den lilla slangstumpen så jag funderar på att låta Volvo fixa det...
pingisbollar ryker rätt bra :twisted: :wink: men det är inget jag rekommenderar. Det jag använde var en rökmaskin såg ut att vara en dyr historia den där maskinen :) vet inget annat bra sätt att testa med rök annat än med maskin.
Rudolfroffe skrev:Nu har Volvo läst ut felkoder.

Intermittent kod 122. Alltså bara ibland.

KIllen gissar på tempgivaren? Kan det ligga något vettigt i detta?

Nu har jag hämtat bilen. Volvokillen i båset bredvid trodde inte mycket på tempgivaren. Han föreslog istället att jag skulle göra rent insuget, för att komma tillrätta med det vandrande motorvarvet när jag ligger runt 2500 RPM. (Hur nu detta skulle påverka Lambdavärdet förstår jag inte).

För övrigt körde de avgasprov och fick fram godkändt lambdavärde...

Bilen har rullar 24,5K och jag funderar starkt på att köra hela vevhusvent-grejen. Kan dålig ventilation påverka lambdavärdet? Förutom alla andra problem som övertryck kan medföra.
Nu hittar jag inte vilken motor du har i bilen men jag gissar på en 10V med 140hk? I så fall säger felkod 1-2-2 att styrenheten registrerat fel på givaren som mäter lufttemperaturen på luften in till motorn. Eftersom din motor inte har någon luftmassemätare används informationen från denna temp-givare tillsammans med tryckgivaren i insuget för att räkna ut motorns fyllnadsgrad och således hur mycket bensin som ska tillföras. Detta bör kunna påverka ditt lambdavärde så jag skulle kolla igenom kablaget till givaren så att de inte är skadade som en första undersökning.

Condition
DTC 1-2-2 is set if the signal from the air temperature sensor corresponds to a temperature below -40°C (5V) or above 120°C (0V).

Substitute value
If the water temperature is below 20°C, the control module assumes the air temperature is the same as the water temperature; otherwise, it takes the air temperature to be 20°C.

Possible source
Signal lead shorted to ground or another supply lead.
Open-circuit in signal or ground leads.
Faulty air temperature sensor.

Fault symptom[s]
No noticeable symptoms.
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]