Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LaRy
Volvo har grundinställning att man skall ej skölja lådor. Förmodligen föredrar de att sälja en ny låda när den rasar. Hellstens verkar vara en firma som lever på att laga, renovera och sköta lådor, de verkar veta varje detalj I lådan. De borde veta mer än Volvo, som aldrig skulle ge sig på en liknande reparation. Kom ihåg att Volvo har ej tillverkat denna låda, den kommer från underleverantörer. Jag har varit med om att Volvo endast har lossat bottenplugg och ansett att de bytt olja med ca 4 liter. Jag har varit med om att Volvo har dragit snedgänga ( fördärvat gängan) till oljekylaren då de försökte genomföra en riktig sköljning.
Utan att ha någon personlig erfarenhet av Hellstens, hade jag nog föredragit dem framför ej automatlådeutbildade bilservare som mest sysslar med felkodsläsning.
Användarvisningsbild
av johnnype
Så klart att det finns sämre och bättre personer som jobbar i verkstäderna.. varje Volvo verkstad är ju en ÅF, dom är inte anställda av Volvo Cars som byggt bilen utan en egen fristående firma (t.ex Bilia som finns på flera orter i södra Sverige(?) eller Helmia i Värmland).

De mekaniker som jag har kontakt med hos Helmia vet det mesta utan att blinka och skulle nog sannerligen inte göra de misstag som beskrevs ovan. Och tvärtom så sköljer de gärna lådorna men berättar om risker och fördelar så kunden får bedöma själv.

Jag gjorde vad jag borde ha gjort tidigare och let[…]

Trasig ABS givare, men var?

Läs ut felkoden så får du svaret[…]

EDC16C31 185hk D5244T4

Hej. Mitt första inlägg. Jag har alltid […]

Volvo 740 leksaksbil

Volvo 740 polisbil. Skick enligt bilder. Samlarobj[…]