Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kungredansomung
White skrev:Knacksensorn som spökar kanske?
Okej, vad är det som kan hända? Är i stort behov av bilen och har inte tid att fixa det förns i helgen.
Då har du två val: A. Fixa det som är trasigt, knacksensorn har föreslagits. B. Vara utan bil.
Om det nu är knacksensorn och bilen knackar okontrollerat, så är det ett allvarligt fel (även om den knackar under kontrollerade former). Motorknack kan mycket väl ha ihjäl en fungerande motor i värsta fall.
Valet blir ditt eget.
Det är antagligen inget problem att köra några dagar med lysande motorlampa, särskilt inte om man tänker på att köra försiktigt. Det finns såklart inga garantier. Men å andra sidan finns det också fel som snabbt förstör en frisk motor som inte tänder motorlampan.
Rådlös skrev:Då har du två val: A. Fixa det som är trasigt, knacksensorn har föreslagits. B. Vara utan bil.
Om det nu är knacksensorn och bilen knackar okontrollerat, så är det ett allvarligt fel (även om den knackar under kontrollerade former). Motorknack kan mycket väl ha ihjäl en fungerande motor i värsta fall.
Valet blir ditt eget.
Bilen knackar inte, den går jämt och bra fram till 3500 varv ungefär. Där den då slår ifrån och blöddrar ett tag tills den går ner i varv. Har fått höra att det kan vara lmm eller att det är lambdan som spökar? Jag är rätt så okunnig, har inte kört med bilen sen inlägget gjordes. Har köpt ny knacksensor, lambda och lmm. Får hoppas att problemet löser sig. Tack.
Det låter som en dyr och osäker metod... det kan vara många andra fel. Att byta ut lambdasonden är dessutom lite bökigt, och det är rätt säkert inte den det är fel på.

Om motorlampan lyser finns det felkoder att läsa ut. På årsmodell -95 kan man enkelt läsa ut felkoder i diagnosboxen i motorrummet. På senare årsmodeller får man lämna in bilen eller skaffa eller själv bygga någon sorts felkodsläsare. Men det är hursomhelst billigare än att byta ut delar på prov. Bara ett förslag :)
av rid54
Jag har för mig att ett registrerat knacksensorfel (som exempel) gör att ECU går över i en säker mappning av tändtidpunkten, så att det nästan säkert inte blir knackningar. Det slår lite på prestanda och bränsleförbrukning. Dina symptom låter lite annorlunda än vad jag skulle ha väntat mig pga knacksensorn. Lambdasonden verkar inte heller en självklar kandidat. Som föreslagits, försök få fram felkoder...
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]