Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Homestream
krippe6 skrev:
Homestream skrev:krippe6

Har du fått ordning på problemet?

Har ju som sagt samma problem som dig.
Nä har fortfarande samma problem. Har du fått ordning på din ?
Nej, fortfarande samma problem.
Har försökt följa slangarna för att se att dom sitter rätt, men det är svårt att komma åt att se.

Denesfay, tror du det kan vara klockan som är kass och inte öppnar dumpen ordentligt?
Är det insuget som skapar vakuumet som får armen att öppna dumpen?

Det är skillnad på diesel och bensin system har jag förstått.
av Denesfay
Det är vakumet från laddtrycket som styr klockan/armen. Armen är sedan injusterad på ett laddtryck. Sedan styr den elektroniska ventilen om det ska laddas mer eller mindre beroende på omständigheterna. Om bilen är slö och turbon inte laddar så kan klockan vara trasig ja. Eller elektriska ventilen. Det lär väl fungera likadant på en Diesel? Men sedan hur bränslet tar sig in i motorn vet jag inget om :)
av V33nom
Här har vi en till med precis samma fel [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
av V33nom
krippe6 skrev:https://vimeo.com/135280875

Såhär låter turbon när bilen går dåligt. Det är som att det sviker från den och den laddar inte. Men då behöver man bara slå av bilen och låta den stå en stund. Och sen funkar den som vanligt igen. Vad kan vara felet ?
Det verkar vara många som.varit drabbad men ingen tycks ha nån lösning ????
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det är turbo-surge som hörs, dvs det blir för högt tryck så turbinen tappar taget om luften och slutar pumpa. Lusten studsar mot turbinbladen och det blir mest värme av det.

Eftersom bilen saknar både wastegate och dump så regleras trycket bara via ledskenorna som dras av elmotorn.

Så antigen är det ett elfel, eller så har ledskenorna kärvat fast.

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]

Prova och ställ i bilen i ett varmgarage s&ar[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-l[…]

Polestar optimering v60 b4 diesel

Någon som har gjort en optimering och vill[…]