Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoraggare
Hejsan

Har en s80 -05 med startproblem som bara uppstår då och då. Vrider man på nyckeln så tänds alla lampor så det finns ström, men det hörs inte ett ljud. Inget klickande från startmotorn. Första gången det hände (ca 6 månader sen) gjorde jag en snabb googling där någon sa att det kan vara dålig kontakt till startmotorn och prova att vicka på kablarna fram och tillbaka några gånger, och det löste problemet. Sen dess har det hänt uppskattningsvis var 20:e start, nu börjar det t.o.m ske lite oftare. Varje gång har jag fått öppna huven och rucka på kablarna så har det funkat sen.

Tänkte fixa det en gång för alla, så tog loss de två huvudkablarna som satt ovanpå varandra, skrapade försiktigt bort oxid och annat och skruvade dit dem, men ingen förbättring. Märkte också en till mindre sladd precis bakom (vad gör den?) som satt oerhört löst, räckte med att snudda den lite så lossnade den helt. Antar att den ska sitta bättre.

Någon som har förslag på hur detta kan åtgärdas? Är startmotorn dålig och behöver bytas? Ur mitt perspektiv är det "bara" glapp och därmed inget fel på startmotorn i sig. Har inte skruvat mycket med bilar men har inte tummen mitt i hand heller :)
Användarvisningsbild
av wissel
Om flatkontakten blivit för "stor", nyp igen den lite med en plattång.
Om det glappar där så blir det precis som du beskriver.....
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Generellt sett är det just den lilla kabeln till startmotorn (den som var ordentligt lös) som förbinder tändningslåset med startmotorn. Om den har dålig kontakt på startmotorn så är det inte säkert att startmotorn får fram sin startström när du vrider på nyckeln.

Lösning: Kolla den lilla kontaktens kabelsko - se om du kan nypa ihop den så den sitter fast bättre. Alternativt klipp av och kläm på en ny kabelsko.

Off topic - det är vanligt på många bilar att glappet uppstår i den andra änden av den lilla kabeln, nämligen i tändlåskontakten bakom tändningslåset, men eftersom det fungerar när du ruckar på kontakterna på startmotorn så är det där problemet sitter.
av sicnarf
Någon som kan förklara exakt vart man ser/hittar denna kontakt? Om man står framför bilen ser man det under luftburken? Eller under generatorn? Jag har tittat men ser inte något, inte något vit stift alltså. Så det blir svårt för mig att nypa något :-) Jag har v70 2001 men tror det är samma läge som s80 här
av m2c
Den sitter ju direkt på startmotorn, om du tittar framifrån sett så sitter startmotorn väldigt långt ned på motorn. Under generator och allt. Till den går det två kablar. En jättetjock kabel typ batterikabel. Sen sitter det en liten kabel också där. Färgen kan säkert variera. Det är den lilla som brukar bråka. På turbobilar kan det vara svårt att komma åt.
av sicnarf
Tack för hjälpen. Efter letande med stark ficklampa hittades startmotorn och det lilla vita stiftet. Jag hade dock inte någon liten stift utan en rejäl skruv och mutter till det. Inte något klent flatstift. Det låg precis under grenrörsinsug till höger om man står framför motorn. .
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]