Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ja vad är era erfarenheter?

Bytta för ett tag sen från 16" ALU orginal fälgar med pirelli nånting 205 55 16 på till 18" pegasus fälgar med kumho ecstas 225 40 18"

Men nu verkar bilen dra iaf en 0,1 liter mer efter detta.

Va tror ni om detta i era erfarenheter om det?

Alltid mer soppa med större fälgar lr?
Väg och trippmätaren (även då hastighetsmätaren) fungerar så rätt som det går (några % fel är godkänt) efter vad omkretsen på originaldäcket är. Om man ökar eller minskar rullomkretsen så får man ett annat värde. På varje varv som dom nya däcken rullar kommer du 16mm längre, detta är helt inom gränserna för det tillåtna så skillnaden är säkert däcken i sig, lufttryck, körsätt o.s.v.
http://www.rullomkrets.se/

Mvh
Lennart
Bredare däck ger mer rullmotstånd och luftmotstånd = högre förbrukning.
Större hjul är I regel tyngre, mer massa att dra runt = högre förbrukning.
Större rullomkrets (väldigt marginellt I ditt fall så det kan du nog bortse från), du kommer lite längre på varje varv hjulet snurrar = hastighetsmätaren, trippmätaren och färddatorn visar fel och förbrukningen om du kollar på färddator eller räknar tankade liter delat med körda mil enligt trippmätaren blir missvisande hög eftersom du faktiskt kört längre än vad bilen "tror".

Det är bara att inse att det drar mer bränsle med stora fina hjul. Bilen jag hade innan gick betydligt billigare med dubbade 205/55-16 än sommarhjulen som var 225/50-17.
av rid54
Det finns mycket som tyder på att stora hjul rullar lättare än små, se bara på hur man bygger cyklar (där man ju får ta i själv, liksom). Breda hjul tar mer energi än smala. Om totaldiametern är ungefär samma så kan man nog tänka sig att bredare hjul ger större förbrukning, även om det skiljer i fälgdiameter. Lättmetallfälgar är inte så tunga, heller, att det bör påverka med någon tum hit eller dit.
Wizzman skrev: Större hjul är I regel tyngre, mer massa att dra runt = högre förbrukning.
Det är mest bredden som avgör, en del supersnåla mijöbilar har ju extremt stor diameter men smala däck. Nästan som en cyckel som har 20 tums fälgar men väldigt smala.

Verkar vara ett mode i USA nu att originalutrusta bilarna med stora fälgar, typ 19 tum men väldigt smalt typ 205
Mer friktionsyta eller vikt ger mer bränsleförbrukning :-)

Mina 19 tummare väger flera kilo mer per st än de 17 tummare jag har på vintern. Och 17 tummarna väger mer än de smalare plåtfälgarna som jag först hade som vinterfälgar. 19 tummarna har bredare däck än 17 och det ger ökad förbrukning.
Ja de är väl bara acceptera då o bestämma om de är värt de lr inte..

Någon som har koll på om de skiljer nåt nämnvärt om man köper nya däck med lågt rullmotstånd lr inte?

Annars får de bli så smala däck som möjligt om de nu är bredden som tar mest soppa [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]

Idag har bilden varit på service, under 3K h[…]

Råd vid motortvätt

Jag vet inte jag men jag tycker det duger gott att[…]

Dimljus v70 97

Jag är med, får koppla imorgon. Bilen &[…]

V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]