Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BjornHoffmann
Som titel säger får jag upp varningstext "Bromsfel Stanna Snarast" i displayen, med röd varningstriangel och ABS lampa tänds. Ligger även en varningstext om fel på helljus. I samma veva dör hastighetsmätaren och trippmätaren visar bara streck. Felet kommer lite hux flux och kan försvinna lika fort, men ibland ligger det kvar även efter att bilen stått still över natten.
lyckades få liv i min ebay DICE och läste ut felkoder, se bifogad bild. Efter att jag läst runt en del här på forumet så känns det som att jag har nåt problem i can-busen. Felsökte lite ikväll och hade loss BCM-modulen och kontrollerade kontaktstycket där, men allt såg fint ut. Kunde inte riva mer i det då eftersom vi behöver bilen imorn. Men är jag inne på rätt spår att mäta resistans i can-busen ?
Eftersom jag har felkoder i CCM likväl som BCM som väl ligger på både Hög och Låg hastighets can-bus så känns ju CEM modulen som starkt misstänkt.

Brainstormar mest nu och mottager väldigt gärna andra tips !
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (84.88 KiB) Visad 4806 gånger
av HVTH
Bil/årsmodell?

Läs lite på forumet om instrumenthus med dåliga lödningar, tror det gäller främst årsmodell 01-03. Men att hastighetsmätaren dör kan ju peka på det. Hastighetsmätaren får väl sin info från ABS-kransarna, kan ju vara värt att kika på dessa så det inte är något glapp i någon givare eller spricka i någon krans. Styrenheten för ABS-en har väl också varit känd för dåliga lödningar som kan släppa.
av BjornHoffmann
Nu har jag mätt både Hög och Låg hastighets canbus, indikerar dock inget fel där. 62ohm på höghastiget och 60 ohm på låg.
Nästa sak blir väl att riva fram CEM i "diket".
av BjornHoffmann
Av en ren tillfällighet gick jag in på OBD-Tunings hemsida och såg att de angav precis samma fel som jag har för reperation av CEM. http://www.obdtuning.se/reparationer/volvo/v70-6663009

Testade att bara knacka på CEM modulen och direkt så försvann felet som nu legat aktivt i flera körcykler. Känns precis som en kallödning. Men 2500 riksdaler känns ändå som hittat när man tänker på felsökningskostnad som volvo skulle haft+byte till ny modul.

Skriver detta mest för hjälp till andra som har/kommer få samma fel.
Erfarenheter XC90?

Har haft alla Volvos kombi modeller. På -70 […]

En bättre modell hade som kunnat ge ett mer p[…]

Volvo appen

Har också problem med att ställa in tim[…]

Jag har krupit till korset, efter ca. 20.000mil p&[…]