Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Lucif3r skrev:
StringerBell skrev:Alltid någon som läser slarvigt och lastar upp till hela totalvikten.
Men då är det ju deras eget fel om dom åker dit på det också.. Som förare har man ju skyldighet att ha koll på alla trafikregler osv, så argumenet "det visste jag inte" kan man ju gärna inte komma med...
Det bästa är ju att ingen gör fel till att börja med och då är enkla och transparenta regler att föredra.
Användarvisningsbild
av joel80
rid54 skrev:Hela detta regelverk är en mardröm, uttänkt av någon som ätit nån konstig svamp.
Lada Niva. Tjänstevikt = 1290kg. Totalvikt = 1610 kg. Maxvikt obromsat släp = 400 kg. Maxvikt bromsat släp = 1490 kg. Max totalvikt bromsat släp för körkort B = 1290 kg. Max sammanlagd bruttovikt bil o släp för körkort B = 3100 kg.
Detta står i regbeviset. OBS att max bruttovikt för fordonskombinationen och körkort B = 3100 kg, men detta kan inte uppnås med angiven vikt för "Max totalvikt bromsat släp för körkort B" och bilens totalvikt (det blir bara 2900 kg). Eftersom jag har BE tittar jag på maxvikt bromsat släp och där kan jag komma upp i en tågvikt på 3100 kg, men det är ju med BE-behörigheten, det... Hur tänkte man där? Eller har jag missat nåt?

Jag tror ditt regbevis är gammalt.. d.v.s då tjänstevikten styrde max totalvikt.
Om jag förstod dina siffror rätt så får man med b-kort och med den bilen nu med nya reglerna dra ett släp med totalvikt på 1890kg (1610+1890=3500kg - gränsen på körkortet), dock bara lasta det till 1490kg. (Gränsen på vad bilen får dra..)
Raden om max totalvikt bromsat släp för körkort B = 1290 kg bör vara en kvarleva från gamla reglerna.
av rid54
Regbevis för en MY 2011 utskrivet 2012...

Hursom. Jag har svårt att acceptera att man inte kan hantera detta bättre. Att det ibland används totalvikt och ibland bruttovikt och ibland något uttryck som inte är någondera men ändå ska betyda något som är en bestämmelse. Det vore ju mycket bättre om det direkt på besiktningsinstrument/regbevis stod i klartext vad ett släp får väga, och med de varianter som kommer med olika körkort. Och att man bestämde sig för om det är den verkliga vikten (bruttovikt) som betyder något, eller om det är en hypotetisk vikt (totalvikten). Det skiljer ju för olika körkort av nån anledning, obegripligt varför. Tror knappt trafikpolisen kan reda ut det hela om inte situationen är helt jæ“ła övertydlig. Och så ska det inte vara.
Användarvisningsbild
av joel80
Att det när det kommer till körkort endast har med totalvikt att göra är nog för att det ska vara just enkelt. Det är skitenkelt att räkna ut om man har rätt kort för ett ekipage.

När man sen uppfyllt det kravet kan man kolla vad bilen man tänkt använda får dra. Det har egentligen inget med körkortets beskaffenhet att göra.. Och är vad bilen klarar av för vikt under säkra former. Det är alltså bruttovikt.

Det är inte svårare än så.

1. Kolla om du får köra kombinationen med ditt körkort. (Max 3500kg med B, 4250kg med B96.)

2. Kolla hur mycket bilen får dra. Är det mindre än totalvikten på släpet du får dra med ditt körkort får du räkna ut hur mycket du kan lasta för att bilen ska klara det.

Idag har bilden varit på service, under 3K h[…]

Råd vid motortvätt

Jag vet inte jag men jag tycker det duger gott att[…]

Dimljus v70 97

Jag är med, får koppla imorgon. Bilen &[…]

V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]