Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonnil
har problem med bilens (V70 N 2.4T -02) lås

VF dörr: låset studsar upp igen, efter att ha upprepat öppna/låsa ca 15 ggr så förblir bilen låst (ibland).

HF dörr: här är det tvärtom dörren är död går inte att låsa upp varken med fjärr eller innifrån. elhiss o elstyrning av v backspegel funkar inte heller (tempmätarn är också död, läste ngn stans att den sitter i vbackspegel hus) har kollat säkringen o den e hel.

Någon som har någon idé??
av jbl
Ja din dörr som låser upp sig behöver byta dörrmodul.

Din andra sida har död kommunikation. Kabelbrott? eller datorn för den sidan.

Sök lite här på forumet så får du mer info.

Rätt så dyra fel.
av Noodles
Samma sak hände på min när den var 4år gammal, Volvo tog 50% av kostnaden då.
Kostade mig ca 1200:- att få en dörrmodul bytt.
av jonnil
OK, så som jag förstått det så gäller följande:

:!: VF, låsknappen som studsar upp igen
först kolla så att knappen glider igenom dörrpanelen. tex ta bort panelen och se om dörren låser som den ska uta dörrpanel.
om felet kavrstår så är det mest troligt att låsmodulen måste bytas
artnr30699746 1592kr hos Bilia 750kr hos JB
skulle inte behövas ngn sw uppgradering enl Bilia, :?: Någon som vet bättre??

:!: HF, dörren helt död=ingen elektronik
(säkringen är kollad och är hel)
Med största sannolikhet är det dörrmodulen(elhiss strömställere) som spökar, styrenheten för hela dörrens elektronik sitter i denna dörrmodul vilket är integrerad med strömställeren för elhissen denna styrenhet styr lås, fönsterhiss, backspegel reglering och yttertemperatur vilket stämmer överens med de problem jag har.
dörrmodulartnr 30658116, 2862kr hos bilia denna kräver sw uppgradering för 401kr :evil:
bättre beg hos JB kostar den 1250kr
:?: om jag fixar en beg kräs det då sw uppgradering eller är det bara att byta ut? Är det så att bara ny dörrmodul behöver SW för att den är tom innan?? vad händer om jag köper en beg från likadan bil som min V70 2.4 T???
Funderar att först börja med att "pilla upp" fönsterhiss reglaget/ dörrmodulen ur dörrpanelen, för att se om det går att göra rent och få liv iden igen.Någon som vet hur man piller ut den???

Kan man på något sätt få upp HF fram dörr när den är elektriskt död, finns ingen låskista på HF så öppna med nyckel går inte.
Användarvisningsbild
av Killer
Tror inte det går och få upp dörren om den är helt "död" Var in med min v70 idag och fick pdm'en bytt och då tänkte dom såga upp dörrsidan men min dörr gick att öppna när det blev varmt i kupen, så det var bara och varmköra den sen öppna dörren och byta pdm'en! Funkar din ytter tempmätare? Min ytter temp mätare funkade bara när bilen blev varm och då gick dörren att öppna oxå!
Användarvisningsbild
av Killer
Såg nu att du skrev att tempmätaren var död så då är det helt säkert pdm'en(dörrmodulen i höger dörr) Hade precis samma problem som dej! Kostade 4448:- å byta
Användarvisningsbild
av RichardB
Tjo, lämnade in min bil på serice å dem debeterade mig på 500 kronor för just det där med att VF låset ploppar upp när man låser det. Bilia sa att det var låsskistan som skulle byta å dem ville ha 3000 då garantin på min -02a gått ut trots att det är ett standardfel

Mvh
Richard
av jonnil
Angående den krånglande förardörren så smörjde jag upp låskistan som nu fungerer mycket bättre men inte felfritt, så nu har jag införskaffat en bättre begagnad o planerar byta i helgen.
är det bara att ta bort dörrpanelan borra ur niten som håller fönsterstyrningen, byta låskista, fästa styrningen med ny nit o sätta tillbaks dörrpanelen???

Angående den "döda " passagerar dörren HF så upptäckte jag efter att ha bytt batteri (bytte för att utesluta den felorsaken) att PDM fungerade igen!
yes!!!! bara för att upptäcka att den sluta funka efter att man låst bilen en gång.
Efter vidare efterforskning så upptäckte jag att man kan väcka PDM om jag tar ur/i säkringen (nr27) till både VF och HF så så funkar PDM fram tills bilen somnar after att man tagit ur nyckel och låst + ca 30sec. Så varje gång jag efter att jag startat bilen så måste jag ta ur/i säkringen för att kunna använda HF dörr.
kan det vara så att PDM är ok men att SW är felaktig ? men varför skulle den helt plötslig sluta funka korrekt?
Eller kan det vara ett problem med något relä i modulen som styr VF DDM och HF PDM (dem som säkringen går till)???
kan det räcka med en felkodsutläsning/radering och uppgradering av PDM sw?

Någon som har några bra svar??
Tacksam för alla svar o funderingar
av cme
Jag har också problem med att dörrknappen studsar upp på passagerarsidan fram när man låser. Fönsterhissen kan heller inte manövreras härifrån då. Förnärvarande är min slutsats att det är PDM som är felkällan och att det är temperaturberoende. En kille på Bilia bekräfatde idag att det är mycket vanligt och att det är reläer i PDM och DDM som ger upp. De har bytt stora mängder PDM och DDM av denna anledning.

cme
Användarvisningsbild
av sprayblob
...min DDM driver-door-module.
Dvs hade problem med att jag inte fick upp förardörren vid kallare väderlek.
Efter många funderingar och tankar...frågor här på forumet...så kunde jag konstatera att det var DDM:en som jävlades med mig.... så jag lämnade inte kärran på Bilia och lät dem byta ut denna...
Detta löste mitt problem.
Det är reläerna i dessa dörrmoduler som oftast ger upp tydligen...*rörliga prylar*
Hela kalaset gick lös på 4875:-...ink. jobb... fick behålla den gamla trasiga dörrmodulen för egen vinnings skull...skall dissikera den och ta lite bilder jag kan posta här kanske....alltid roligt o se hur dom ser ut invändigt.
Jag har sett dem..men många andra kanske inte har...
återkommer senare...... :)

oj...shit vad mkt klockan är....Go'natt!

Ja det var lite ofullständig information fr&a[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]