- ons 16 sep 2015, 16:06
#1004217
Själv har jag börjat blinka vänster i enfiliga igen rondeller eftersom många medtrafikanter tycks veta var jag skulle ha åkt av och svänger in framför mig...
joel80 skrev:Lagen är klar med hur det fungerar i praktiken är en annan sak.. om alla alltid skulle behöva vara helt säker på den i höger körfält inte kör "vänster" i rondellen skulle trafiken på många ställen gå betydligt segare. I många cirkulationsplatser är det ju så att det är tungt trafikerade vägar som ansluter, där det är två filer in i rondellen, och där de som ska rakt fram kan ligga i båda filerna och köra igenom cirkulationsplatsen samtidigt.Ja exakt, därför var jag intresserad om någon hade en riktig incident och utfallet... I stockholm är det ju dessvärre så att det tryckts in många tvåfiliga rondeller i läge för gamla fyrvägskorsningar så då blir ju möjligheten att byta fil i rondellen så gott som omöjlig.
Det blir ett kapacitetsproblem om man aldrig vågade köra rakt fram från vänster körfält. Den som kör i höger körfält och passerar "rakt fram" borde få smisk... även om det inte är olagligt att göra så.
Själv har jag börjat blinka vänster i enfiliga igen rondeller eftersom många medtrafikanter tycks veta var jag skulle ha åkt av och svänger in framför mig...
Kör nu: Tesla Model 3 LR, Volvo 850 Turbo -94
-> Garagetråd! <-
Tidigare bilar: Volvo 240 B200E -89, Volvo 960 B6304F -94, Volvo V70N B5254T -05, Alfa Romeo Giulietta 1,3T -13, Volvo 850 B5252S -96, Volvo 940 B230FB -93, Alfa Romeo Giulia 2,0T -18

Tidigare bilar: Volvo 240 B200E -89, Volvo 960 B6304F -94, Volvo V70N B5254T -05, Alfa Romeo Giulietta 1,3T -13, Volvo 850 B5252S -96, Volvo 940 B230FB -93, Alfa Romeo Giulia 2,0T -18