- ons 16 sep 2015, 14:10
Alltid "bra" att ha en bil som får dra mer än körkortet(B) tillåter, då behöver man bara bry sig om den där jävla totalvikten 

Moderator: Moderatorer
Lucif3r skrev:Alltid "bra" att ha en bil som får dra mer än körkortet(B) tillåter, då behöver man bara bry sig om den där jävla totalvikten"Idealet" är att ha så lätt bil som möjligt och som lastar så lite som möjligt så bilen knappt väger något alls om du vill dra riktigt tunga släp så du håller dig under 3.5 Ton totalt.
joel80 skrev:Fast VolvoB20... Just dom bilarna brukar ha rätt låg gräns på hur tungt du får dra. Så även om du då får hänga på en kärra med 2000kg totalvikt får du inte lasta den speciellt mycket.Bilen vägde strax över 1300 kg och drog 1850 kg. Jag tycker inte det är speciellt låg gräns. När så mycket vikt trycker på och drar hit och dit på en så lätt bil så känns det verkligen kan jag intyga.
Precis det vi diskuterar här..
StringerBell skrev:Alltid någon som läser slarvigt och lastar upp till hela totalvikten.Men då är det ju deras eget fel om dom åker dit på det också.. Som förare har man ju skyldighet att ha koll på alla trafikregler osv, så argumenet "det visste jag inte" kan man ju gärna inte komma med...
Lucif3r skrev:Max släpvikt och allt det är uppgifter som fåtts av biltillverkaren, och har inget med om den slutliga bilen är utrustad med krok eller ej. Det är generella uppgifter för bilmodellen - inte utrustningen på just ditt exemplar.Jo, så rätt. Jag vet sånt nu, efter att ha plöjt detta forum, bland annat. Men en "genomsnittlig bilägare", var ska han/hon kunna hitta relevant information på ett lätt sätt? "Släpvagnskalkylatorn" som finns hos TS är ju rena skämtet, man måste veta regnr på bil o släp, det ger inte svar på vilka vikter som gäller. Därav att jag tycker att det skulle framgå på begripligt språk på regbeviset, som ju alla bilägare har tillgång till. Med rätt uttryck (total- vs bruttovikt). Vad bileländet hypotetiskt kunde dra om den blev utrustad med ett drag är ju uppgifter som finns lagrade, men de borde inte tryckas om de inte är aktuella.
Det enda som ändras i regbeviset vid montering av drag är fältet "draganordning:", som är tomt om man inte har drag och ifyllt "Kula" om man har (fast) drag, samt vikten på bilen justeras i regbeviset för det kroken väger. Snittvikt på en krok med montering är väl typ 20kg eller nå sånt.
Så lustigt nog får en 2ton(2000kg) bil dra mer utan krok än med krok (2020kg) på B-kort :roll:
Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]