Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av osla
gick tillbaks och kollade på det jag skrev förra gången, och nu ser jag felet, missade att bilen fick dra mindre än vad den får enligt dom teoretiska vikterna för B
av svedan
Vad jag vet är det enkelt:
Med B-kort räknas alltid släpets totalvikt oavsett last. (därför åker många dit med tom bil eller båttrailer då man inte bryr sig om tjänstevikten).
För E-kort räknas bruttovikten dvs man måste väga för att se överlast.

Överlast = otillåten körning dvs man har ej behörighet.
Stämmer väl fortfarande?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Överlast är inte otillåten körning. Därimot totalvikt överstigande det ditt körkort tillåter(3.5ton för vanligt B) räknas som olovlig körning.

Överlast är när du lastar mer på släpet än det är reggat för, brukar oftasts bara vara böter på det om överlastet är inom rimlig gräns(att dra en SUV på en obromsad kärra t ex tror jag inte direkt man bara får böter för :P)
Användarvisningsbild
av joel80
svedan.. det där är rätt när det gäller vad man har rätt att dra för fordonskombination på B-kortet. Alltså då måste man kolla totalvikt på bil och släp, och det får inte överstiga 3500kg.

Sen, när man sett att man klarar den "gränsen" för sin kombination måste man kolla till vad bilen får dra för maximal vikt. Den vikten är dock bruttovikt. Alltså vad det man hänger på väger då man drar det.

Det betyder att om du klarar gränsen 3500kg för kombinationen, men vagnen har en högre totalvikt än vad bilen får dra, så får du fortfarande köra med fordonskombinationen, men bara lasta så mycket som bilen "klarar".

Det är alltså två "steg" man måste ha koll på när man drar släp/husvagn. Dels vad du får dra på ditt körkort (räkna alltid totalvikt med B-kort) och dels vad bilen får dra. (Där räknas alltid bruttovikt, alltså vad släpet med det du lastat på det.)
Användarvisningsbild
av lennarte
joel80 skrev:Det är alltså två "steg" man måste ha koll på när man drar släp/husvagn. Dels vad du får dra på ditt körkort (räkna alltid totalvikt med B-kort) och dels vad bilen får dra. (Där räknas alltid bruttovikt, alltså vad släpet med det du lastat på det.)
Det är detta som kallas "tågvikt" på transportstyrelsens språk. Alltså vad hela kombinationen väger just i det tillfället. Som t.ex frugans Passat som har totalvikt 2000 kg och max släpvagnsvikt 1500 kg men max tågvikt 3300 kg. Man får alltså dra ett 1500kg (totalvikt) släp men det får bara väga 1300kg (bruttovikt). Detta kunde blivit dyrt när vi körde hem båten när vi köpte den. Den låg på en reggad trailer med total vikt 1500 kg (grönt, tänkte jag då) men bryttovikten med båt var c:a 1700 kg (hade ingen aning om vad båten vägde), och jag hade "bara" "B" kort då. Garanterat olovlig körning, med "BE" som jag har nu hade jag klarat "lappen", men förmodligen blivit ruinerad. Hade definitivt fått ställa båt och trailer på platsen

Mvh
lennart
av svedan
Det kanske stämmer som Joel skriver (mina kunskaper är lite rostiga) men mitt minne är att med B-kort väger man aldrig, endast med E-kort. Innebär att om du klarar 3500 kg gränsen så måste släpets totalvikt kollas mot vad bilen får dra. Men, jag kan ju ha fel.....
Användarvisningsbild
av joel80
Du har fel.. ;)
Man kan använda trafikverkets släpvagnskalkylator om man är osäker. Där kan man skriva in regnr på bil och släp o få reda på vad man får dra med olika kort och kombinationer.
Användarvisningsbild
av lennarte
svedan skrev:mitt minne är att med B-kort väger man aldrig, endast med E-kort
Det viktigaste är nog, från https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... -bil-dra-/ detta, om man ha "bara" "B" kort
Siffra 4, Högsta totalvikt på släpet för B-körkort
Men här kan det bli "lurigt" om det står en siffra som är lägre än 3500kg här,
Siffra 3, Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp
Som t.ex fallet är med frugans Passat som jag skrev om ovan. Så står det en vikt som är 3500 kg eller högre vid siffra 3, behöver man inte väga. Ar den lägre är 3500 kg får man väga. Vem har sagt att detta ska vara lätt... :lol:

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av VolvoB20
svedan skrev:Det kanske stämmer som Joel skriver (mina kunskaper är lite rostiga) men mitt minne är att med B-kort väger man aldrig, endast med E-kort. Innebär att om du klarar 3500 kg gränsen så måste släpets totalvikt kollas mot vad bilen får dra. Men, jag kan ju ha fel.....
Man måste väga för tex:

En bubbla med drag har 920 Tjänstevikt, 1250 Kg totalvikt och 800 kg max dragvikt.

Den får således dra ett släp på 2225 kg totalvikt, typ en jättestor biltransport så länge du inte lastar den till mer än 800 kg brutto.
Användarvisningsbild
av joel80
Precis.. Det är inte så krångligt när man kan det.. :lol:

Idag har bilden varit på service, under 3K h[…]

Råd vid motortvätt

Jag vet inte jag men jag tycker det duger gott att[…]

Dimljus v70 97

Jag är med, får koppla imorgon. Bilen &[…]

V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]