Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Jag har den mjukvaran i min D3. Märks ärligt talat ingen jätteskillnad. Framhjulsdriften fixar inte på långa vägar att få ner dessa 430+ Nm i backen, enda gången jag märker lite är vid omkörningar och tyvärr är det såpass odramatiskt att acca uppe i hastighet att det inte är jättemärkbart då heller. De går jävligt fort, tittar man på hastighetsmätaren är det grymt bra drag men det känns liksom inte i baken. Vid rödljusracing blir det bara däckspinn såfort du kommer upp på momentmaxet. Köp trimsatsen om du vill ha det mesta som går att klämma ur bilen, men vänta dig tyvärr ingen ahaupplevlse pga framhjulsdriften.
Kanske går bättre med riktigt breda däck, jag kör orginal 225/45/18 michelin ps3.
Användarvisningsbild
av drawman
"Kapar" tråden lite, vågar man trimma en helt ny bil? (alltså inte Polestar utan BSR, Autotech osv). Tänker mestadels på nybilsgarantin.. Är sugen själv på att få mer effekt i min kommande V40 CC D3, men vågar inte trimma pga garantin, dessutom privatleasar jag bilen..
Användarvisningsbild
av Robbex
Har haft BSR på 2 bilar och aldrig varit så besviken förut. Det enda jag haft är hjulspinn och att bilen gått typ som orginal annars. Bytte på ena bilen direkt till MapTun och fick en bil som var 10 ggr skönare och köra.
Sen har BSR pissig kundmottagning enligt min mening.

Skulle hellre ha satsat på Polestar än BSR.
av StefanT65
Tack för svaren, köpte min D4a förra hösten och är nöjd med bilen för övrigt. Prestandan är ok men det vore trevligt med lite mer vid omkörningar.

Crumpets, låter konstigt att du inte märker av så stor skillnad vid omkörningar om du har en D3a, 47hk och 85Nm extra med BSR. När jag köpte min så testade jag både D3 och D4 och upplevde rätt så stor skillnad vilket gjorde mitt val enkelt vid val av motor.

Pratade idag med en återförsäljare av BSR och den enda nackdelen jag såg med BSR var att efter chipning så ska man inte uppdatera bilens mjukvaror vid service vilket kan skriva över BSRs programvara. tydligen så går det inte bara att köra tillbaka den heller med ppc boxen eftersom något seriennimmer kan ändras. Det var så jag uppfattade det men kan ha tolkat fel.

Polestar finns inte till D4an, har det funnits så hade jag valt den med tanke på service och eventuella uppdateringar.

Ska fundera lite till innan jag bestämmer mig.
av V402013
StefanT65:

Såvitt jag kan se har Polestar programvara för D4 både MY15 & MY16 till V40?

Är BSR:s mjukvaror utprovade i en vevaxelbromsbänk med full kontroll på luftens värden (cell)?

/V402013
Användarvisningsbild
av crumpets
Är det manuell eller automat förresten? Jag har en aut. Det kan ju sabba mycket av känslan.
av StefanT65
crumpets, Jag har också automat.

V402013, heter motorn med 177hk MY15? Hittar ingen information på Polestar.
Hur BSR mjukvaror till denna är utprovad vet jag inte.

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]