Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gurrish
Hallå!

Har ett "latent" problem. Titt som tätt när jag kör på ojämnt underlag (underlag som får kroppen att röra sig i stolen) kommer det ett kvittrande gnissel från förarstolen. Svårt att framkalla men går om man intensivt studsar upp och ner i sätet.

Låter som en lätt vissling/kvitter/gnissel, skulle tro att det kan vara metalliskt, metall mot metall. Kanske en fjäder, svårt att avgöra. Verkstaden har smörjt runt en del under stolen utan succé.

Någon som varit med om liknande och blivit av med? Jag kan ju knappast vara den enda.

Har helskinn och el-manövrerad förarstol.
Lustigt, jag har precis börjat notera samma i min i en för annars tyst bil (laddhybrid). Den har gått 4500 mil och det har precis kommit, tänkte jag skulle börja kolla de andra trådarna om diverse skrammel. Detta är också helskinn och elmanövrerad.
kristianmann skrev:Har lite samme ljud i min 2008 V70. Men det är stolen som går emot armlänet i mitten. Kanske är samme för er?

Mvh,
Kristian
Okej, hur menar du då? att det är läder/skinn mot plast som skulle orsaka ljudet eller någon annan del?

jag har tänkt lite tanken, det känns som att det är material mot material som låter. Det är liksom ett snabbt kvitter, inte som knarret/gnisslet det är på v70N.
Sleeper skrev:Prova att smörja lämpliga rörliga delar i stolens underrede med silikonsprej eller liknande. Typ fästen osv. Finns trådar på forumet om detta.
Benen there Done that
gurrish skrev:
kristianmann skrev:Har lite samme ljud i min 2008 V70. Men det är stolen som går emot armlänet i mitten. Kanske är samme för er?

Mvh,
Kristian
Okej, hur menar du då? att det är läder/skinn mot plast som skulle orsaka ljudet eller någon annan del?

jag har tänkt lite tanken, det känns som att det är material mot material som låter. Det är liksom ett snabbt kvitter, inte som knarret/gnisslet det är på v70N.
Ja - läder från stolan mot läder från locket på mittkonsollen. Om jag sättar handen mellan går ljudet bort. Vet bare inte hur jag skal åtgärda dette. Hoppas at du förstår vad jag mener? Kommar från Danmark, så svenska är inte mitt bäste språket. ;-)

Mvh,
Kristian
Användarvisningsbild
av EjS
Angående subject så har jag en xc60 där stolen altid låtit. Enligt volvo ett typfel på fjedern i svankstödet - men xc60 har ju andra stolar än xc70.

Åkte 2000 km i min xc70 i Tyskland i veckan och försökte lyssna på oljud. Finns absolut inget gnissel eller liknande. Känner mig turlig fast det ska låta väldigt högt om det ska hörs i 200 kmh.

..Drivaxel är ju en ganska dyr historia att[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]