Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det inte så att Volvobil nu anslår 8000,-+moms per såld bil fr o m att kampanjen startar? Kan bli tufft för handlarna att skänka iväg en så stor summa för varje bil som väntar på leverans. Det är ju alltid några kampanjer och när vinterhjulskampanjerna pågår är det väl oftast lite mindre av nån annan kampanj...
Användarvisningsbild
av joel80
Har man beställt bara för en vecka sen är det väl möjligt att avbryta beställningen och göra en ny.. Leverans lite senare.. Men med vinterdäck.. Man har väl samma tid som man har att ändra i konfigurationen?
joel80 skrev:Har man beställt bara för en vecka sen är det väl möjligt att avbryta beställningen och göra en ny.. Leverans lite senare.. Men med vinterdäck.. Man har väl samma tid som man har att ändra i konfigurationen?
Att ändra specen på bilen är väl långt ifrån samma sak som att bryta ett kontrakt
Det är väl inte möjligt att avbryta en signerad beställning? Skulle ju bli kaos för bilhandeln.

Offerten är giltig 30 dagar om ej annat anges. När man har beställt har man. Volvohandlaren kommer inte att få pengar för vinterhjul från Volvo och kunden får inga vinterhjul annat än om det är goodwill.

Men i så fall skulle det bli enormt mycket såna case. De senaste tre åren t ex har ju nästan alla nybeställda Volvo blivit billigare eller mer förmånliga under den tid som gått från beställning till leverans, t ex gratis driver support, gratis vinterdäck, automat 1/2 priset, Ocean Race 9900, AWD på köpet.

Om alla som beställt men ej fått bilen levererad skulle få kompensation skulle det bli kaos helt enkelt. Dyrt, Administrativt krångligt.

PH
Jag ställde frågan om det gällde även bilar som är beställda men inte levererade ännu, men det gör det inte. Det är Volvo som står för vinterhjulen, inte återförsäljaren.
perhall skrev:Det är väl inte möjligt att avbryta en signerad beställning? Skulle ju bli kaos för bilhandeln.

Offerten är giltig 30 dagar om ej annat anges. När man har beställt har man. Volvohandlaren kommer inte att få pengar för vinterhjul från Volvo och kunden får inga vinterhjul annat än om det är goodwill.

Men i så fall skulle det bli enormt mycket såna case. De senaste tre åren t ex har ju nästan alla nybeställda Volvo blivit billigare eller mer förmånliga under den tid som gått från beställning till leverans, t ex gratis driver support, gratis vinterdäck, automat 1/2 priset, Ocean Race 9900, AWD på köpet.

Om alla som beställt men ej fått bilen levererad skulle få kompensation skulle det bli kaos helt enkelt. Dyrt, Administrativt krångligt.

PH
Hade för mig att jag hade 2 veckor "ångertid"... alltså innan bilen börjat byggas. Också under den perioden som man kunde göra ändringar i beställningen.

Men jag kan komma ihåg fel....

Edit:
Kan vara det här jag har läst!
Saxat från motormännen:
Däremot har du, när du som konsument köper en bil av en näringsidkare, alltid rätt att göra en avbeställning innan leverans. Här kan du läsa mer om förutsättningarna för en sådan avbeställning.

Utgångspunkten är att en konsument som köper en bil av en näringsidkare alltid har rätt att avbeställa en ännu inte levererad bil. Om konsumenten avbeställer har dock säljaren rätt till ersättning för
särskilda kostnader som han har haft för att ingå och fullgöra avtalet till den del han inte kan tillgodogöra sig dessa på annat sätt,
särskilda kostnader till följd av avbeställningen,
förlust i övrigt med ett belopp som är skäligt med hänsyn till bilens pris, tidpunkten för avbeställningen, omfattningen av nedlagt arbete och omständigheterna i övrigt.

Det är säljarens sak att styrka vilka kostnader och förluster som avbeställningen lett till. Säljaren kan också förbehålla sig en på förhand bestämd ersättning vid avbeställning, om den är skälig med hänsyn till vad som normalt kan antas tillkomma en säljare som ersättning enligt vad som sagts ovan.

I Motorbranschens Riksförbunds (MRF) leveransvillkor för personbilar finns just ett sådant förbehåll. Enligt detta har säljaren vid konsumentens avbeställning inom en vecka från det att avtalet blivit bindande rätt till ersättning med 1,5 procent av köpeskillingen, dock lägst 1 500 kr för en begagnad bil, respektive 3 000 kr för en ny. Ytterligare ersättning kan utgå för säljarens kostnader för på- och avmontering om bilen har försetts med extrautrustning.

https://www.motormannen.se/radgivning/k ... stallning/
Att jag som beställde för såpass länge sedan kan jag förstå, men om man nyligen har beställt kan jag förstå att det känns surt, sedan är det ju rätt stor skillnad på ett paket köttfärs för en hundring och fyra nya vinterhjul till bilen.
av jonko
Det är klart det är surt. en sak lärde jag mig av min far tidigt i livet, det kommer ALLTID komma ett bättre erbjudande. Sen skulle det troligen innebära en större besparing att gå tillbaka till mataffären sett över tid.

Uppenbarligen fick den som köpte bilen innan erbjudandet en deal som den personen var nöjd med annars hade det inte blivit någon affär.
Ingångna avtal håller man.
och från imorrn bitti kl 9:00 får man inte vinterdäck med "på köpet" längre... vilket gjorde att jag fick tummen ur och beställde... :D
Nu börjar den eviga väntan..

En V60 D5 TE Summum BE med lite lull lull.. :D

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]