NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
En bekant observerade att mina fram hjul åker lite bakåt när man bromsar , han satte sig vid ratten så jag själv fick se det. Är samma på bägge sidor .

Frågan är hur mycket får det glappa ? Inget mekaniskt ljud hörs. Så här illa är det inte

Har tid för besiktning så tänkte höra här först så man inte åker på ombesiktning, eller kör de fortfarande genomgående med "Bra att veta" vid glapp bussning ? 750 mil körda sen förra besiktningen 2014, ingen anmärkning då.

Om man skall byta länkarmar , vilket märke är att föredra ?

EDIT: I stället för att dra igång fler trådar: Har även problem med att det piper när jag styr ratten åt vänster, piper inte åt höger. Troligen inte servot då samma pip uppstår med avslagen motor. Någon som kan ha en ide om vad detta kan bero på?
Hej,

Ingen expert på området. Jag satte i Delphi-länkarmar i min, billiga och har funkat fint frånsett att det krävdes en hjulinställning. Skulle tro att det kan skilja sig marginellt mellan utförandena (vilket då ändrar lite på hjulgeometrin), så det bästa kanske är att försöka sätta dit av samma märke som redan sitter där?? Annars får du ta höjd för en hjulinställning också, vilket man ju bör göra i vilket fall..

Har också haft intermittent haft olika ljud vid vänster/höger-sväng. I mitt fall vad jag tror från servopumpen. Det verkar försvinna av sig självt för mig. Min servo-oljenivå är lite låg och olja lite mörk i färgen. Har beställt en liter olja, tänkte länspumpa från reservoaren och sedan fylla upp.. https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... uct_id=683

Felsökte annars igår efter klonk-ljud någonstans under bilen utan att kunna hitta något. Allt sitter bomfast i framvagnen, det närmaste jag kom var ett eventuellt klonk (ljud + mekaniskt) från servot när jag vickar vänster-höger på ratten (kunde känna det i både vänster och höger styrled med motorn av). Dock så tycker jag att det försvinner om jag drar igång motorn så jag är inte säker på att det är källan. Finns heller inget "glapp" i styrningen och den går perfekt rakt fram. Lutar mer åt att "klonket" kommer från någon bussning i bakvagnen som lämnat in.. Har du också svagt "klonk"-ljud om du vickar ratten höger/vänster med motorn av?
av agusta44
Fick en "bra att veta" på besiktningen, båda mina framdäck var tydligen sneslitna på insidan, och det visade sig vara de bakre bärarmsbussningarna som var helt slut. Nu sitter det ny Meyle HD bussningar på bilen, dessa ska vara förstärkta, och så lämnar man 4 års garanti. Gjorde även en framvagnsinställning. Är helnöjd, bilen är så mycket stabilare på vägen och spårar inte alls lika mycket.
Inget klonk när jag vrider ratten , däremot får jag vid kallare väderlek ibland klonk när jag tex kör mer från en trottoarkant, det kopplar jag till att jag förmodligen inte linjerat fjärdern korrekt vid byte av fjäderben i höstas.

Kanske kan vara problem med stödbenslagret?

Pipljudet försvann när jag bytte bromsskivor för nån månad sen, men kom tillbaka nån vecka senare. Ska palla upp bilen och kolla vart ljudet kommer ifrån.

Min bil går stabilt och drar inte åt något håll. Framdäcken är jämt slitna, inga hajfenor på bakdäcken (än så länge) .

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]