- sön 13 sep 2015, 23:25
#1003635
Tjenare, har en Volvo 745 -88 som jag snart skär sönder och använder som armeringsjärn eller nåt.
Tomgången lever sitt egna liv, direkt när man vrir om nyckeln så rusar den upp i 2000 varv i nån sekund, sedan ner till 1000 där där den kan hålla sig ibland men man känner en sån jävla vibration i hela bilen. Annars så kan den gå mellan 1500 varv och ner så att den är på gränsen att dö och sen blixtsnabbt upp igen. Likadant när jag är ute o kör och kopplar till så att tomgången går ner, vissa gånger dör den till och med.
En annan grej är om jag gasar upp den i 3-4000 varv och sedan släpper gasen så vandrar den låååååångsamt neråt.
Lambdasond bytt, bränslerelä bytt, lmm testad, katt rensad, tomgångsmotor testad.
Sprutade lite startgas vid insugspackningen förut och då ökade den lite grann i tomgång, så insuget är just nu avplockat och en ny packning kommer om någon dag, men jag skulle bli väldigt förvånad om det är det som är felet. Om det löser sig med det så säger jag till eftersom jag sett många såna här trådar på internet där det aldrig är någon som riktigt får till det.
Är det något jag ska passa på att kolla nu när insuget är avplockat?
Ska spjällhuset vara helt stängt vid tomgång?
Vilka slangar är det jag ska leta sprickor i? Gärna bilder!
Ända felkoden jag fick gällande detta var nåt om att "lambdasondvärde - för mager" eller nåt.
Ska naturligtvis kolla pumpen och byta filter sen.
Aa lite halvskevt inlägg här nu märker jag. Men ge mig tips på vad som kan orsaka detta! :)
MVH
Tomgången lever sitt egna liv, direkt när man vrir om nyckeln så rusar den upp i 2000 varv i nån sekund, sedan ner till 1000 där där den kan hålla sig ibland men man känner en sån jävla vibration i hela bilen. Annars så kan den gå mellan 1500 varv och ner så att den är på gränsen att dö och sen blixtsnabbt upp igen. Likadant när jag är ute o kör och kopplar till så att tomgången går ner, vissa gånger dör den till och med.
En annan grej är om jag gasar upp den i 3-4000 varv och sedan släpper gasen så vandrar den låååååångsamt neråt.
Lambdasond bytt, bränslerelä bytt, lmm testad, katt rensad, tomgångsmotor testad.
Sprutade lite startgas vid insugspackningen förut och då ökade den lite grann i tomgång, så insuget är just nu avplockat och en ny packning kommer om någon dag, men jag skulle bli väldigt förvånad om det är det som är felet. Om det löser sig med det så säger jag till eftersom jag sett många såna här trådar på internet där det aldrig är någon som riktigt får till det.
Är det något jag ska passa på att kolla nu när insuget är avplockat?
Ska spjällhuset vara helt stängt vid tomgång?
Vilka slangar är det jag ska leta sprickor i? Gärna bilder!
Ända felkoden jag fick gällande detta var nåt om att "lambdasondvärde - för mager" eller nåt.
Ska naturligtvis kolla pumpen och byta filter sen.
Aa lite halvskevt inlägg här nu märker jag. Men ge mig tips på vad som kan orsaka detta! :)
MVH
Senast redigerad av 1 Dallaz, redigerad totalt 0 gånger.
Life aint easy for a boy named Sue..