...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Jo, så är väl rätt klart om bilen ligger i vänster körfält i cirkulationsplatsen från start eller om den är enfilig.. men jag håller helt med Mwi om att en förare som lägger sig i höger körfält i en flerfilig cirkulationsplats och sen blinkar vänster är förvirrande.. Eftersom personen i fråga inte kan välja en vettig fil för att ev köra vänster är det osäkert på om människan kan hantera blinkersen.. En sån anser jag vara ett stort osäkerhetskort och har extra uppmärksamhet på. (Ja det är lagligt att ligga i höger körfält och svänga vänster, men enligt mig rätt idiotiskt om det inte är speciellt skyltat för det!)
Just detta med timingen på blinkers verkar många ha problem med. T ex om bilisten ligger i vänsterfält och blinkar höger. Ibland är det omöjligt att veta om de blinkar höger för att byta till högerfil för att i nästa sväng lämna rondellen eller om de tänker lämna rondellen direkt i denna sväng.
Användarvisningsbild
av taxi
Håller med, brukar ofta nästan krocka med bilar som av nån anledning blinkar höger ut en avfart för tidigt. Förstår inte hur det kan vara så svårt?
Jag är för övrigt också en sån som blinkar vänster om jag ska ut tredje utfarten, och höger mellan utfart två och tre. Funkar bra i samspel med bussar och taxi, alla är glada och planerar körningen så att det flyter på, och ingen blir överraskad i/efter rondellen.
Steffe3 skrev:
grillchips skrev:Jag gör såhär i rondeller:
Direkt höger: blinkar redan när jag närmar mig rondellen/kört in i rondellen.
Rakt fram: blinkar höger när jag är i höjd med första avfart.
Vänster: blinkar vänster för att markera att jag kommer köra "långt" i rondellen, i höjd med andra avfarten blinkar jag höger.
Samma här, har för mig att det var så jag fick lära mig i körskolan för några år sen till och med.

Word! Precis så fick jag lära mig också. Dessutom tog jag körkortet i början av 90-talet så det säger ju en hel del jämfört med dagens utlärning.
taxi skrev:Håller med, brukar ofta nästan krocka med bilar som av nån anledning blinkar höger ut en avfart för tidigt. Förstår inte hur det kan vara så svårt?
Jag är för övrigt också en sån som blinkar vänster om jag ska ut tredje utfarten, och höger mellan utfart två och tre. Funkar bra i samspel med bussar och taxi, alla är glada och planerar körningen så att det flyter på, och ingen blir överraskad i/efter rondellen.
He he he... jag tycker det är vanligare med de ärkepuckona som blinkar vänster när de kör ut från rondellen och först då, när de redan är ute ur den, börjar blinka höger.
Jag kan hålla med om vänsterblink i rondeller som är små, alltså korsningar som man lagt en puckel i mitten på, där det är omöjligt att se om bilen i fråga blinkar höger ut då vinkeln gör att högerblinkern syns när det är för sent. Blinkade vederbörande vänster vet jag att denne ä på väg vidare inne i rondellen, (kanske till och med upp på rondellen ;-)

I stora rondeller med två filer ser jag det mest som förvirrande, där är höger ut och bara höger ut och ALLTID höger ut det som ger bäst information... :D
Hmm, ja, så finns det ju "små rondeller" med en rundel i mitten som inte är rondeller, utan rundeln i mitten är bara en dekoration och det är egentligen en vanlig fyrvägskorsning. Där är det alltid spännande att köra. Vid en vanlig fyrvägskorsning är det ju vanligt att man får kolla in hur mötande medbilister tänkt göra sin vänstersväng om man själv också ska svänga vänster. Tänker de göra "lilla vänstersvängen" eller "stora vänstersvängen"? Det brukar bli "lilla vänstersvängen", om inte medbilisten är äldre för då kan det också bli "stora vänstersvängen". Men vid en låtsasrondell tror jag att "stora vänstersvängen" är vanligast. I allafall för de som tycker att man ska köra rondellkörning bara för att det är en stendekoration i mitten.
  • 1
  • 306
  • 307
  • 308
  • 309
  • 310
  • 554
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]