...

Moderator: Moderatorer

Angående gator/vägar utan markering i marken; t ex rondellen (eller om man ska vara PK-nörd - cirkulationsplats) vid Lugnet, Falun är ett typiskt exempel. Här är det inte markerat för två-filig körning men bilister lägger sig ändå typ ÖVERALLT i rondellen, även om de ska rakt fram.
Lägger sig någon för mycket till höger vid körning rakt fram så är det upplagt för bakomvarande att smita upp bredvid och köra vänster.
Egentligen styrs väl det där upp av hur många filer det är in i "rondellen"?
En fil in = en fil igenom. Två filer in = två filer igenom?
Sedan har även jag upplevt förare som skall klättra förbi på insidan i en enfilig rondell, bara för att man ligger till höger och skall rakt fram, men då fick vederbörande det trångt vid utfarten :roll:
Angående filerna och hur man skall placera sig så kollade jag det med en trafiklärare jag känner. Praxis är att höger fil alltid innebär högersväng och rakt fram och vänster fil vänstersväng, om inte annat anges via skylt eller markeringar i gatan. Det är i alla fall vad STR rekommenderar och aktivt lär ut.
Ska se om jag kommer ihåg att lägga upp ett litet klipp på något som precis skedde. Pinsamt som fasen men jag vill intala mig att det inte var första gången det hände där. eller nåt. :D
Hade förstås kunnat plocka minneskortet ur kameran och fixat nu när jag sitter och väntar på att få ACn fixad, men var lite nojig över vad för folk som jobbade här så jag lät det sitta i kameran om något skulle ske. Safety first! ;)
Så... Detta kan nog vara den största tabben jag gjort i min körkorts-karriär. Stress-hjärna och ett område jag inte hittar i får vara ursäkten, eller nåt. :lol:
Ett tecken på att ingen är perfekt. ;)

[youtube]1BuRbYkPe8k[/youtube]
Föraren blängde lite snopet mot mig när vi var i höjd med varann, ungefär då jag insåg mitt misstag. Jag var lika förvånad som han kan vi säga. :D
  • 1
  • 257
  • 258
  • 259
  • 260
  • 261
  • 356

Tack så mycket för tipsen. Jag kollar d[…]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]