Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Symptom: Ibland går bilen riktigt bra, inga hack alls. Sen kan man gå in på ICA och handla, och då går den lite småhackigt när man åker därifrån. Sen kan man hoppa in en annan dag och då hackar den (tappar kraft liksom, korta stötar) otroligt mycket, man tänker att "nu, nu är den på sista refrängen", men den har aldrig lagt av helt. Testade lägga i farthållaren på E4, 90 km/h, och den hinner ner till ca tjae..85 km/h.. och sen vaknar den igen, och fathållaren gasar upp den till 90 igen, om och om. Sen nästa dag går den finfint igen. Väldigt slumpartat. Kall eller varm motor spelar ingen roll. Tomgången har jag hört ska påverkas av detta, såg jag på youtube, men tomgången är alltid bra. Motorlampan lyser IBLAND, men inte ofta. Den kan hacka som bara f---n, men motorlampan är släckt. Sen kan den gå bra, och då tänds motorlampan. Vet att det finns en till lampa, ETS? Den har tänts en gång bara, och det var när jag råkade sätte fel hatt på fel cylinder. Men annars lyser den aldrig.

OBD2: Kollade felkoder, men minns dom naturligtvis inte nu. Men en av dom var typ "Cylinder 3 misfire". Om nån nämner en felkod (i text), så kommer jag känna igen den, om det finns felkoder som är urtypiska för spjällhusbytedags.

Vad jag försökt med: Luftfiltret såg ok ut, tändstiften ser ok ut, det här materialet som "tändstiftskablarna" är inlindade i har vittrat ganska bra dock. Hällt två olika såna där fuel system cleaning-flaskor i tanken. Olja och oljefilter färska.

Vad verkstaden säger: "Vi kan inte göra något eftersom det är spjällhuset som måste bytas, och det är bara volvoverkstäder som kan programmera dessa." Ringde Volvo och det skulle gå på ca 6300:- inkl material, kodning och jobb. Det är mycket pengar för oss.

Nu har vi fått tag på ett gratis spjällhus från en 850 eller en 840, minns inte, såg en bild på det och det stod Bosch på den, och ett gäng siffror, och det sas att jag kan ta det spjällhuset om det är samma märke och står samma siffror. Så, nu tänkte jag öppna huven och leta reda på spjällhuset då, men jag är KASS på bilar, riktigt...urusel. Men jag skulle följa slangen från luftfiltret, och då skulle jag komma till turbon, och därefter spjällhuset. Lät väl inte så knepigt tänkte jag, men när jag hänger ner där med huvudet så vet jag inte ens om jag tittar på turbon eller på spjällhuset, eller kanske nåt helt annat. Men jag gnuggade bort smuts och skit överallt jag nådde, för att se om jag kunde hitta NÅN text/siffra, men nope.

Så, nu tänkte jag lista ett par frågor:

1) Först den viktigaste: Om man läser symptomen, låter det som spjällhuset?

2) Måste jag montera bort något för att ens SE spjällhuset?
3) OM det nu visar sig att de två spjällhusen är samma modell, vad är sannolikheten att jag slipper åka in för att få det programmerat?
4) Sett att man kan göra rent spjällhuset bara, istället för att byta - på en skala 1-10, hur krångligt är det att göra detta, då jag faktiskt hittat spjällhuset i sig? :) Jag är inte ovan att skruva, och greja med andra prylar, men bilar kan jag inte. Men visst kan jag lossa på klämmor och lossa en slang, och sätta tillbaka. Men där kanske gränsen går...nånstans där iallafall.
5) Bilden jag sett på spjällhuset, är ju ett urmonterat, där jag ser Bosch och siffrorna. KAN jag se dessa utan att montera bort det först? Jag vill ju veta om dom är likadana.

Finns det fler tips så finner jag inte ord för hur tacksam jag skulle bli. TACK!
Det blir lite oklart när du förklarar. Din bil bör ha separata tändspolar https://www.skruvat.se/Tandspole-P11514.aspx och inte vanliga tändkablar https://www.skruvat.se/Tandkabelsats-P11035.aspx (visas enbart i illustrativt syfte). Då är ju frågan om du vet hur tändstiftens kondition är, mer än att de ser bra ut. Gamla stift kan se bra ut, även stift som suttit monterade alldeles för länge. Vet du när stiften byttes senast? Har du rätt sorts stift? År/mil sedan? Tändstift är ju en förbrukningsvara och måste bytas med jämna mellanrum i alla fall. Det kan vara en första åtgärd innan du går vidare.

Sen måste du berätta vilken typ av tändsystem du har, med eller utan separata tändspolar. Då kan du få mer tips! :-)-)
Tackar för svar. Jag funderar på årsmodell... söker jag på regnr så vet jag inte om det är en 99 eller 00'a. Nån som har nåt konkret tips hur jag tar reda på det? Och sen...

1. Om jag tar en bild under motorhuven vid tändkablar och dylikt, skulle det hjälpa er att hjälpa mig bättre?
2. Ekonomin är kass - kan jag köpa biltemas billiga tändstift och byta, enbart för att se om motorn går bättre, och om felkoderna försvinner (cylinder misfire)? Som tillfällig lösning.
Eftersom du skrev ETS-lampa så har du ett elektronisk gasspjäll och individuella tändspolar för varje cylinder. Du har då ett rakt insug och på undersidan av insuget sitter gasspjället.
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]