Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mccartney
Homemadelion98 skrev:Tack för era svar. Jag har också börjat titta på 2.0f modellen. Det verkar som att bränsleförbrukningen är mindre(bensin) och årsskatten är också billigare på dem. Men är de lika bra som 2,5t?.
2.0F motor i en sådan tung bil som S80 är nog inte mycket att hurra för:)

Jag har inte hört mycket positivt om den motorn. Har du råd till en S80 2.5T/FT så hade jag tagit en sådan alla gånger i veckan framför 2.0F. Om jag inte har helt fel så är 2.0F en fordmotor:)
av Denesfay
euro0192 skrev:
Perra83 skrev:Ja hade själv en 854 Turbo -95 som första bil.

Skulle ja inte ha råd att serva och laga så fick bilen stå till ja hade råd. Så blev det aldrig :D

S80 hade jag satsat på. Finns det T5 motorer?
S80 har ingen T5. Men å andra sidan har du 2.5T motorerna som finns med 200 eller 231 hk beroende på modellår. Dessa kan man nog chippa också så att det nästan blir som en T5:a.

Du kan gå från 200/231 hp till 275 hp om du optimerar 2.5T motorn. Finns den även i 2.5FT så kan du få 300 hp och 440nm.
Men det drar soppa för man gasar mera efter optimeringen kan jag lova (av egen erfarenhet). :lol:
av Tobson01
Homemadelion98 skrev:Tack för era svar. Jag har också börjat titta på 2.0f modellen. Det verkar som att bränsleförbrukningen är mindre(bensin) och årsskatten är också billigare på dem. Men är de lika bra som 2,5t?.
Jag har haft V70 med 2.0F och det är ingen racerbil direkt. Jag körde min bara på E85, och den drog runt 1l/mil. Det är oljebyte var 1000:e mil på den motorn, så det får du ta med i kalkylen. Jag hade nog hellre tittat på 2,5FT om du vill ha en stabilare istället.
Användarvisningsbild
av börne
Med en 2,0f i en S80 blir det väldans gubbigt. Man ser ju ibland nån tråkigt beige S80 Kinetic med oftast en gubbe i & man sitter i grund & botten i en likadan bil men oj vilket skillnad det är på en S80 i tex svart metallic, eller annan snygg färg, snygga fälgar, sportchassie & summum med executivekrom.

Anser inte Fordmotorn är så mycket billigare att köra heller, sen varvar den ju så man blir galen i motorvägsfart medan en 6 växlad 2,5T/FT går på "förhöjt tomgångsvarv" :wink:
av euro0192
Det rykten som har gått kring 2.0F motorn lutar helt klart mer åt det negativa hållet än det positiva. Men det finns saker som är positivt med den i min mening:

1. Den är billigare att försäkra
2. Den har billigare årsskatt (gäller även 2.5FT)
3. Den drar lite mindre, framför allt i stadskörning.
4. Den har kamkedja
5. Bilen känns inte lika framtung
6. Liksom de flesta motorer som volvo har så har den få fel (trots att det är en Fordmotor ;) )

Mycket beror på ditt körsätt skulle jag säga! Jämför man 2.0F mot en 2.5T så är det två helt olika motorer med helt olika karaktärer.
Skulle kunna sammanfatta motorerna så här:

2.0F: En perfekt motor för lugn vardagskörning. Fungerar fint att sluka mil med "på landsvägen" vill jag påpeka. Långa
sträckor på motorväg i 110-120 km/h kan i längden bli störande då denna motor varvar ca 3300-3500 v/min i
dessa farter. Motorn är därför ganska surrig och det kan bli jobbigt att lyssna på efter ett tag.

2.5T: En välbeprövad 5 cylindrig äkta volvo motor som inbjuder till en mer avslappnad körning jamfört med 2.0F skulle
jag säga. Betydligt piggare, varvar mindre i motorvägsfart och jobbar mer civiliserat. Bara motorljudet är
ett plus för denna. Mycket trevligare ljud än fordmotorn. Ska du köra mycket långa sträckor är denna definitivt
att föredra framför 2.0:an. Inte nog med att den varvar mycket mindre, utan att det skiljer väldigt lite mellan
dessa motorer i förbrukning om man talar om långkörning. I stadskörning drar dock denna motor mer än 2.0:an.
Nackdelen med denna motor är den motsatta mot de positiva punkter jag nämnde om 2.0:an här ovan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fina o sakliga argument men nu är det ju en 17-åring som letar första bil att glida till skolan i och impa på polarna.

Och då gäller det att ha mycket effekt så man kan burna, lägga lååååånga lakritsar och toppa den lite nu och då när andan faller på.
Användarvisningsbild
av SRT
Kan bara instämma med "walln" efter att ha tuffat runt i t ex en S80 med 140hk motor som gick bra om man rörde om flitigt i växellådan även om det inte skedde något direkt roande vilket 2.5T motorn definitivt gjorde när den både i trimmat och otrimmat skick är en riktigt rolig Volvo med bra hk och vrid.Har du kört en sådan så är det ganska svårt att välja något annat.
av RoyalKort
Hej! Jag är 19 år gammal och köpte för några månader sedan en välutrustad Volvo s80 2.5T 200HK. (min första bil)

Är Jättenöjd med bilen, Mycket komfort och den är inte så sölig som man tror :), Går enkelt att chippa bilen till ca 268Hästar - vilket jag ska göra snart.

Det enda negativa jag tycker med bilen är att om du kör mycket stadskörning var beredda på att du kommer få besöka bensinmackan ganska ofta.. 15.2/l drar min bil just nu. Men är ganska tung på gasan.

Landsväg är den snällare, brukar ligga mellan 7.2-10.1

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]