NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Och om jag inte minns fel så dyker notisen upp när man har... 300 mil kvar, och vid 100 mil kvar så står det bara "dags för service" eller nåt sånt, så man hajar att det drar ihop sig.
grillchips skrev:Och om jag inte minns fel så dyker notisen upp när man har... 300 mil kvar, och vid 100 mil kvar så står det bara "dags för service" eller nåt sånt, så man hajar att det drar ihop sig.

På 2,0D ligger serviceintervallet på 2000mil eller 1år, den har ju gått under 1000mil sedan senaste service så det måste vara programmerad att tända "uppmaningen" när årsdagen närmar sig.
Stefan1985 skrev: På 2,0D ligger serviceintervallet på 2000mil eller 1år, den har ju gått under 1000mil sedan senaste service så det måste vara programmerad att tända "uppmaningen" när årsdagen närmar sig.
Precis, den räknar både dagar och mil som input för att tända service lampan. Jag kör sällan över 1000 mil/ år och meddelandet brukar tändas en tid innan det gått exakt ett år sedan förra servicen, har aldrig räknat ut exakt antalet dagar.
Helt underbart att du fått värmaren renoverad! Det är varken roligt eller billigt! :)
Se nu till att du försöker köra värmaren fullt 1 gång per månad. Säger försöker för det är inte alltid det går eller kommer ihåg.

Den fungerar ju även som tillsatsvärmare så vid +6 grader eller lägre så startar den automatiskt och stängs av när rätt drifttemperatur uppnås.
Då kör den kanske bara 10-15 minuter beroende på temperaturen ute och då är det viktigt att komma ihåg att köra den fullt så den inte sotar igen.
Att tex ta bilen till affären när det är under +6 grader gör att värmaren startar och stoppar och slits och sotar igen! På nyare modeller så går det automatiska läget att stänga av men vi kan inte.
Efter tips osv från en annan här så monterade jag in en knapp för att bryta strömmen till värmaren så jag kan köra korta sträckor utan att värmaren går igång. För att skona den. Har haft den nere alldeles för många gånger och vill gärna slippa igen :)

Tror våra trådar kan hittas här på forumet faktiskt.
Vad gör man? Känns ju bra surt att behöva lämna in den till Bilia Skövde igen, känns ju pinsamt gentemot säljaren i Borås. Hon tog ju på sig kostnaderna för tidigare åtgärder men dessa verkar ju dessvärre ej ha avhjälpt problemet annat än tillfälligt.
av Droopy
TS kanske slår mig. 17 verkstadsbesök på 2år, ska in nu igen den 19/10 för att åter lacka huven på undersidan pga att torkararmen tar i och pilla på länkaget utan att hitta något fel.

Sur start men det kan bara bli bättre..........kanske
Droopy skrev:TS kanske slår mig. 17 verkstadsbesök på 2år, ska in nu igen den 19/10 för att åter lacka huven på undersidan pga att torkararmen tar i och pilla på länkaget utan att hitta något fel.

Sur start men det kan bara bli bättre..........kanske
Nu har jag ju inte haft bilen i mer än ca 2 månader men om det fortsätter såhär så kommer din sjuka siffra passeras med råge :D

Sa jag att jag har ett urtrampningslager som antagligen slänger in handduken snart........ :( Kan ha ett hjullager som är på g också :roll:
Tänkte uppdatera lite hur mitt ägande har fortlöpt!
Vid senaste inlägget hade ju "Motorsystem service erfodras" texten tänt sig igen. Det blev återigen dags att plocka ut en hyrbil och lämna in bilen till Bilia Skövde.

Nu efter tredje besöket så insåg dom att partikelfiltret var boven, ca 11000mil, och att detta behövde bytas.
Som tur var så tog Toveks i Borås på sig den kostnaden, ca 8500:-

Bilen hämtades ut och bilen varnade inte längre. Vid 11600mil lämnades bilen in till en auktoriserad Volvoverkstad i Tibro för att utföra resterande punkter på 12000milaservicen, ca 6000:-, denna kostnad stog jag självfallet för själv.

På servicen upptäcktes glapp i länkarmsinfästnigar fram samt läckande stötdämpare bak, kom inte som någon större chock då bilen känns som en skramlande konserv att framföra på vanlig svensk väg.
Senast redigerad av 1 Stefan1985, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]

Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]