Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Garberg
Har en S80 V8 -07 som helt plötsligt har börjat gå ojämnt på tomgång vid kallstart. Vet inte om det är så på alla Volvos men när jag kallstartar min så håller motorn ett högre varvtal på tomgången en liten stund och sedan går den ner i varvtal. När varvtalet gått ner så är det jämnt och fint som det ska, det är bara på det högre varvtalet som den går ojämnt. Vad kan detta vara för stölligheter?
Användarvisningsbild
av milktrucker
miljötaktik för att motorn fortare ska komma upp i tamp. Känns lite onödigt att lägga in den funktionen eftersom motorn ändå blir varm när man kör iväg med bilen. För det är väl ingen människa som sätter startar bilen och låter den gå på tomgång tills den blir varm innan man kör iväg?
Användarvisningsbild
av wissel
Garberg skrev:wissel: om det är ett slitet tändstift så borde väl tomgången vara ojämn konstant och inte bara vid kallstart, eller?
Senast redigerad av 1 wissel, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av milktrucker
prova att lägga motorn på förhöjd tomgång när den är varm respektive kall. Den ska inte går hackigt då
Användarvisningsbild
av wissel
milktrucker skrev:prova att lägga motorn på förhöjd tomgång när den är varm respektive kall. Den ska inte går hackigt då
Hur gör man det??
Användarvisningsbild
av milktrucker
trycker på pedalen i golvet till varvräknaren är omkring 2000 rpm
Användarvisningsbild
av wissel
milktrucker skrev:trycker på pedalen i golvet till varvräknaren är omkring 2000 rpm
OK, trodde du hade någon idé om att höja "tomgången"......:-) :D
Volvo 740 leksaksbil

Volvo 740 polisbil. Skick enligt bilder. Samlarobj[…]

Luktar avgaser i kupen

Felet är hittat, den läkte vid DPF inf&a[…]

Jag har märkt att förbrukningen vid ladd[…]

Du vågar! :-)