Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

lennarte skrev:
errim skrev:Pröva att bogsera bilen med växel i så släpper nog kopplingen. Alltså växeln ligger i från början. Tror ettan ger störst chans att den släpper.
4-ans växel i, kopplingspedalen nertryckt, ett antal "gubbar" som "gungar" bilen fram och tillbaka, fram och tillbaka så brukar det släppa till sist. När det väl har släppt så brukar det fungera sedan.

Mvh
Lennart
Fick i g[ng bilen igår! Men kopplingen funkar inte och alla bromsar är låsta, så det går inte att göra nått med bilen förutom att starta den och varva lite. Vajern ser man då om man tittar ner brevid motorn, den far fram och tillbaka.
Bort däcken. Lossa klossarna en i taget ta ett rakt spett och klämm in korvarna efter lite smörja under gummit. Ha alltid motsatt kloss isatt när du bänder in kolven.
Bromsa ut dem lite och klämm in tills dom går hyfsat lätt. Bra om man har en sliten kloss att stoppa dit när man bromsar ut korvarna igen.

Dehär har fungerat bäst och snabbast för mig när de sitter hårt. Man kan böja skivorna, men jag har aldrig lyckats med det.
Frrla skrev:Bort däcken. Lossa klossarna en i taget ta ett rakt spett och klämm in korvarna efter lite smörja under gummit. Ha alltid motsatt kloss isatt när du bänder in kolven.
Bromsa ut dem lite och klämm in tills dom går hyfsat lätt. Bra om man har en sliten kloss att stoppa dit när man bromsar ut korvarna igen.

Dehär har fungerat bäst och snabbast för mig när de sitter hårt. Man kan böja skivorna, men jag har aldrig lyckats med det.
For inte äns isär klossarna på frambromsen, de sitter som berget
grip tag i dem med en poligrip och slå med hammare så brukar dom följa med till slut. de är hårt jobb.
Går inte det så får man lossa bultarna och knacka loss oket.

Går inte det heller så tar man fram storsläggan och ett litet spett eller rejäl skruvmejsel och klappar till beläggen. då är de förstört sen. men man får oftast loss oket för att rennovera eller byta ut det iaf.
Alternativt lossar du oket och bromsskivan i ett stycke och kasserar det på en gång.

Har aldrig behövt göra det själv eftersom jag har bara vart med om bilar man kunnat köra så pass att bromsarna kunnat röra sig så pass lite att man får loss hela oket med belägg och alt.
Frrla skrev:grip tag i dem med en poligrip och slå med hammare så brukar dom följa med till slut. de är hårt jobb.

Går inte det heller så tar man fram storsläggan och ett litet spett eller rejäl skruvmejsel och klappar till beläggen. då är de förstört sen. men man får oftast loss oket för att rennovera eller byta ut det iaf.
Alternativt lossar du oket och bromsskivan i ett stycke och kasserar det på en gång.

Har aldrig behövt göra det själv eftersom jag har bara vart med om bilar man kunnat köra så pass att bromsarna kunnat röra sig så pass lite att man får loss hela oket med belägg och alt.
Har fått loss beläggen på alla sidor, men då kommer problemet, jag vill inte köpa nya bromsok. Men kolvarna är stenhårda... Några tips?
Frrla skrev:grip tag i dem med en poligrip och slå med hammare så brukar dom följa med till slut. de är hårt jobb.

Har fått loss beläggen på alla sidor, men då kommer problemet, jag vill inte köpa nya bromsok. Men kolvarna är stenhårda... Några tips?
halvar89 skrev:Har fått loss beläggen på alla sidor, men då kommer problemet, jag vill inte köpa nya bromsok. Men kolvarna är stenhårda... Några tips?
Lyft på alla gummiskydden och spray in (med den röda slangen) WD40 och lår det stå över natten. Ta en fil och fila bort rosten på klossarna och på bromsoken där klossarna och oken ligger mot varandra. Montera tillbaka alla klossar utom en på den plats där dom satt innan, där sticker du in ett däckjärn, kofot, skaftet på en stoor skiftnyckel eller liknande. Se till att den ligger kvar av sig själv, eller be någon att hålla det på plats. Sedan trycker du på bromsen tills järnet sitter fast. Därefter pressar du tillbaka kolven in i oket, sätt tillbaka järnet och tryck ut kolven med bromspedalen och gör så några gånger tills det går hyfsat lätt att trycka tillbaka kolven. sedan sätter du i klossen där och tar bort nästa och håller på tills alla kolvar går att pressa in. När du pressar in kolvarna, tänk på att pressa mot kolven med järnet. Då har du andra änden på järnet längre in på skivan och minskar risken arr förstöra skivan. Smörj med WD40 lite då och då under tiden också. Tänk på att vara noga med att alltid ha alla belägg på plats hela tiden, utom det du jobbar med. Frambromsarna med dubbla kolvar tror jag man kan lägga klossen nere (eller uppe) när man jobbar med den andra och tänk på att får du ut en kolv för långt kanske du inte får in den igen. Därför måste du ha alla klossar på plats, utom den du jobbar med. Lycka till.

Mvh
Lennart

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]

Vänster bakfälg blir varm

Jag gick runt bilen och bad en annan sitta i och b[…]

Tjena! Testar att skriva här för nu b&ou[…]