Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel73
En bur måste ha en botten också...

Stellaburen föll bort på grund av det.
av oldtimersmc
Daniel73 skrev:En bur måste ha en botten också...

Stellaburen föll bort på grund av det.
Heja?
Hur tänk[*]e du nu?
Jeppen har galler i botten, till vilken avgörande nytta? Jycken lär ju inte dra genom durken.
Finns många enkla och billiga sätt att "säkra durken" bästa är en stuvbit gummerad och av absorberande beklädnad kostar typ 150kr och då är både hunden och bilen skyddad, för du vill väl inte att vovven skall sitta och osnygga sig på gallret ner i klädseln...

Med tanke på hur jag har dissat stellaburens leverantör så måste jag ändå (ärlig som jag är) framhäva dess fördelar som produkt. Har han lärt sig ngt så har produkten mitt största gillande, trotts mina erfarenheter.

Jeppe är min favorit men något dyr och gallret i botten tillför sällan ngt men är å andra sidan inget minus.
av Daniel73
Vid krock kan buren lyfta och klämma hunden mellan bur och golv.
Speciellt om bilen slår runt.
av oldtimersmc
Daniel73 skrev:Vid krock kan buren lyfta och klämma hunden mellan bur och golv.
Speciellt om bilen slår runt.

Inte möjligt, om man inte har en pytteliten hund. Buren sitter som en smäck är man orolig för det så kan man ju snöra fast botten mattan i buren med ex buntband.
av Cox
Hm finns ingen plats på höjden så buren skulle kunna lyfta, min har jag spänt fast i lastlöglorna enbart för att inte buren skall glida framåt eller bakåt
av Daniel73
Cox skrev:Hm finns ingen plats på höjden så buren skulle kunna lyfta, min har jag spänt fast i lastlöglorna enbart för att inte buren skall glida framåt eller bakåt
Hur får du in den i bilen?
Innertaket är ca 5cm högre än listen i bakluckan.
Dessutom kan du pressa upp innertaket minst 5cm innan du når taket.

Det möjliggör en öppning på 10-15 cm i nederkant på buren.
Det blir rejäla skador på hunden om ett ben åker ut där.

Det är ju inte för tillverkarens nöjes skull dom har golv i buren.

Buntband slits av väldigt lätt vid en krock och hjälper inte.

Burar utan golv skyddar dock passagerare från flygande undar men är inte säkert för hunden.
av jonko
Själv kör jag med bur m golv som jag har skruvat fast i bagaerumsgolvet för att minimera riskerna för hund och passagerare.
av Mwi
Själv köpte jag en begangnad Kulltorpbur, med golv av en träfiberplatta, nödöppning framåt och skrammelfri :D
Trodde inte det fanns hundburar utan golv eller med gallergolv, det är ju som gjort för att skada hunden.
av oldtimersmc
Mwi skrev:Själv köpte jag en begangnad Kulltorpbur, med golv av en träfiberplatta, nödöppning framåt och skrammelfri :D
Trodde inte det fanns hundburar utan golv eller med gallergolv, det är ju som gjort för att skada hunden.
Träfiberplatta! Visste inte att de använde trä fortfarande tänk om det tar eld eller hunden blir träallergiker :D :D
Galler! jycken kan ju få klaustrofobi. Nu djävlar skall jag gjuta en betongplatta och påla fast hela skiten med ett pålverk, man tänker ju på hunden va.

Vad som helst kan ju hända.
av oldtimersmc
Daniel73 skrev:
Cox skrev:Hm finns ingen plats på höjden så buren skulle kunna lyfta, min har jag spänt fast i lastlöglorna enbart för att inte buren skall glida framåt eller bakåt
Hur får du in den i bilen?
Innertaket är ca 5cm högre än listen i bakluckan.
Dessutom kan du pressa upp innertaket minst 5cm innan du når taket.

Det möjliggör en öppning på 10-15 cm i nederkant på buren.
Det blir rejäla skador på hunden om ett ben åker ut där.

Det är ju inte för tillverkarens nöjes skull dom har golv i buren.

Buntband slits av väldigt lätt vid en krock och hjälper inte.

Burar utan golv skyddar dock passagerare från flygande undar men är inte säkert för hunden.

Titta noga hur bagaget är utformat och tänk dig sedan en skräddarsydd bur så kanske det klarnar.
För att buren skall lätta så trycks den bakåt men där är det stopp! Så tassen slinker inte ut.
Hunden följer tyngdlagen och lättar om buren skulle göra det.
Bunt bandet skulle inte fixera buren utan mattan.
Ps hunden är högre än buren...

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]