Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Grattis! Låter som ett bra köp!
Att lådan går bra med motorn förvånar mig inte, det är sällan de går bättre i diesel. Nästan alltid bättre harmoni mellan bensin och automat...
PH
Beställde en T4 i fredags (manuell), har dock inte haft möjlighet att provköra en T4 då min handlare endast har diesel motorerna för provning. Därför kändes det skönt att hitta denna tråd då alla verkar vara nöjda med motorn. Blev en momentum, savile grå, hade dock väldigt svårt att bestämma färg (och kan ändra mig i 2 veckor enligt säljaren), synpunkter på färgen mottages tacksamt :)
Finns många fina färger på Volvo tycker jag men färgen är smaksak, gillar magic blue & electric silver väldigt mycket den senare skiftar till en lite gråblå ton beroende på väder. De har ett erbjudande på automat för 9.900kr vilket är riktigt prisvärt, men det kanske du inte vill ha. :)
Jag provkörde både D3 och T4, när jag skulle beställa min, och T4:an och det var inte svårt att välja, T4 :an går extremt tyst och mjukt, och dessutom gör den V70:n relativt pigg, dessutom är den ju 30000 kr billigare i inköp och lägre skatt än D3:an. Jag känner mig väldigt nöjd med motorvalet.
Tobson01 skrev:Jag provkörde både D3 och T4, när jag skulle beställa min, och T4:an och det var inte svårt att välja, T4 :an går extremt tyst och mjukt, och dessutom gör den V70:n relativt pigg, dessutom är den ju 30000 kr billigare i inköp och lägre skatt än D3:an. Jag känner mig väldigt nöjd med motorvalet.
Det där har jag tänkt på, ska man jämföra T4 med D3 eller D4?
Rent motormässigt skulle jag säga att T4 och D4 är motsvarigheter, medans D3 borde vara ett egentligt insteg.
Det känns som att D3:an inte fyller någon funktion, antingen vill man ha bensin och väljer då T4 eller så vill man ha diesel och väljer D4. För att D3 ska vara prisvärd så borde den rimligtvis kosta i stort sätt lika mycket som T4
Niclas skrev:
Tobson01 skrev:Jag provkörde både D3 och T4, när jag skulle beställa min, och T4:an och det var inte svårt att välja, T4 :an går extremt tyst och mjukt, och dessutom gör den V70:n relativt pigg, dessutom är den ju 30000 kr billigare i inköp och lägre skatt än D3:an. Jag känner mig väldigt nöjd med motorvalet.
Det där har jag tänkt på, ska man jämföra T4 med D3 eller D4?
Rent motormässigt skulle jag säga att T4 och D4 är motsvarigheter, medans D3 borde vara ett egentligt insteg.
Det känns som att D3:an inte fyller någon funktion, antingen vill man ha bensin och väljer då T4 eller så vill man ha diesel och väljer D4. För att D3 ska vara prisvärd så borde den rimligtvis kosta i stort sätt lika mycket som T4
Jag kör en D2:a idag, så därför funderade vi på D3:an, men som sagt efter att ha provat båda så vann T4:an i pris, tystare och mer körglädje.

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]