- fre 11 sep 2015, 12:27
#1003002
Har försökt att hitta fakta om stötdämparbyte fram på en 240, men det är klent med detta. De beskrivningar som finns är oftast beskrivna som om man skulle haft loss det tidigare och ha kunskap om cambermarkeringar, bultar, bromsrör mm.
Har aldrig gjort detta förut så det är en vit fläck på min Volvokarta. Genom tiderna har jag hört arbetskamrater mm som kaxigt berättat om att de ska byta dämpare över helgen.
På måndag kommer de skamset att berätta att de jobbat hela helgen och bara hunnit ena sidan ?:-/ !!
En av mina 240 betedde sig som det var punka på vä framhjul. Svår att få styrning till höger och känslan av att bilen ska gå rätt fram fick mig att börja undersöka felet. Kunde skaka framhjulet flera centimeter i sidled när jag tog tag i övre delen av däcket! Trodde först att det var hjullager eller någon bussning. Men det visade sig att det var stötdämparen som sviktade. Troligtvis så glappar kolven mycket i röret i sidled. Det konsiga var att detta fenomen bara visade sig när bilen stod på backen. När jag hissade upp bilen så glappade inte hjulet!
Det lilla jag läst här på nätet berättar otydligt hur man går till väga för att byta dämparen.
Jag skulle uppskatta en mer detaljerad beskrivning och vilka problem som kan uppstå. Gärna bilder eller film
Vilka verktyg och arbetsmetoder ska användas?
Bromsslagarnas hållare sitter ju fastsvetsad på fjäderbenet, så bromsrör och slang måste väl tas isär med luftning som konsekvens?
Har hört att det är svårt att dra fast övre muttern när kolven med gängorna sjunker nedåt :-O) ?!
Jag har 2 fjäderspännare.
24 mm öppen special hylsa (som jag lånat av en kompis som själv bytt på sin 240 under 90-talet.)
garagedomkraft.
pallbock.
mutterdragare.
ny stötdämpare
Nya bromsslangar
Har aldrig gjort detta förut så det är en vit fläck på min Volvokarta. Genom tiderna har jag hört arbetskamrater mm som kaxigt berättat om att de ska byta dämpare över helgen.
På måndag kommer de skamset att berätta att de jobbat hela helgen och bara hunnit ena sidan ?:-/ !!
En av mina 240 betedde sig som det var punka på vä framhjul. Svår att få styrning till höger och känslan av att bilen ska gå rätt fram fick mig att börja undersöka felet. Kunde skaka framhjulet flera centimeter i sidled när jag tog tag i övre delen av däcket! Trodde först att det var hjullager eller någon bussning. Men det visade sig att det var stötdämparen som sviktade. Troligtvis så glappar kolven mycket i röret i sidled. Det konsiga var att detta fenomen bara visade sig när bilen stod på backen. När jag hissade upp bilen så glappade inte hjulet!
Det lilla jag läst här på nätet berättar otydligt hur man går till väga för att byta dämparen.
Jag skulle uppskatta en mer detaljerad beskrivning och vilka problem som kan uppstå. Gärna bilder eller film
Vilka verktyg och arbetsmetoder ska användas?
Bromsslagarnas hållare sitter ju fastsvetsad på fjäderbenet, så bromsrör och slang måste väl tas isär med luftning som konsekvens?
Har hört att det är svårt att dra fast övre muttern när kolven med gängorna sjunker nedåt :-O) ?!
Jag har 2 fjäderspännare.
24 mm öppen special hylsa (som jag lånat av en kompis som själv bytt på sin 240 under 90-talet.)
garagedomkraft.
pallbock.
mutterdragare.
ny stötdämpare
Nya bromsslangar