Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TheNuke
Hejsan.

Jag skulle vilja få eran expertis om vad som kan va felet med min motor.

Kan ju börja me å säga att motorn har gått ca 800 mil sedan totalrenovering pga krökta vevstakar.

Felet började med att när pappa lånade bilen tvär dog han utan nån som helst anledning och vägrade starta hände inget när man vred om nyckeln. så han fick putta bilen åt sidan å lämna den där. Några timmar senare efter jag slutat jobba åket jag och en kompis ut för att bogsera hem bilen men till min förvåning startade bilen med en gång men lät som ett tröskverk. Så vi valde å bogsera hem han ist. Dagen efter startar jag bilen för att farsan ska få hör hur illa det låter och till min förvåning så låter han inte alls som han gjorde dagen innan utan mer rasslar/knackar.

Jag har haft nere oljetråget och kollat om jag kan se något men hittar inga synbara fel, lika så oljepump är inget fel på. Plockar ihop allt igen och i med ny olja å startar å har han bytt läte ännu en gång till det som hörs i videoklippet.

Jag har även haft borta ventilkåpa kammar och tryckare men kan inte hitta något fel där häller.

Jag skulle vara ytterst tacksam över förslag på vad det kan vara.

Användarvisningsbild
av Nexus
Vem total renoverade motorn och vad byttes då? Låter ju som något inte står rätt till i motorn. Kan du lägga en mejsel mot blocket/ toppen för försöka lokalisera vart det kommer ifrån.
av TheNuke
Kammar drev å rem sitter rätt.

Jag renoverade motorn själv.
Då byttes ramlager vevlager kolvringar vevstakar ventiltätningar alla packningar packboxar å oringar, alla tryckslangar kylslangar är bytta. hela motorn rengjordes invändigt och utvändigt, cylindrarna honades å ventilerna slipades in. Även turbon e renoverad för ca 1000 mil sen.

Har försökt lokalisera vart ljudet kommer ifrån. ena gången låter de som de e nere i motorn å andra gången från toppen.
av stoffeoo
Jag bytte tänd delar på min v70 och den gick skitdåligt efteråt !
och fick fel kod motorknack på 2 cylindrar o leta som fan efter fel
Sen hitta jag felet det va dom nya tändkablarna gnistan hoppade imellan kablarna så jag särade på dom och bilen gick hur bra som helst.
av TheNuke
E lite inne på om det skulle va ram eller vevlager. Hoppas ju på att det kan va något enklare.

Kammarna nollades med ett verktyg jag tillverkat.
Och eftersom motorn gick felfritt dom 800 mil jag kört sedan renovering kan jag ju bara dra slutsatsen att jag plockat ihop den rätt.

Det jag undrar e ju vad som kan ha orsakat att bilen tvär dör sen vägrar starta sen startar å låter illa som fan för att sen ändra läte 2 ggr till och tillsut låta som det gör i youtube klippet jag länka till.

Tvivlar på att det skulle va tändkablarna men kommer ju definitivt ge de ett försök :)
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag drar slutsatsen är något inte utfördes rätt för ett lager ska ej ge med sig efter 800 mil. En hel renoverad motor ska lätt stoppa 20000 mil.
Hur lyckades du kröka stakarna innan renoveringen? Är bilen trimmad? hur används den?
av TheNuke
Jag vet ju inte om de e lager som gått. Hade nere tåget å kolla men kunde inte se något fel.
Skickade in turbon på renovering och ca 200 mil senare började motorn ticka. Trodde då att det va lager som gått. Men de visade sig vara krökta stakar. Bilen är inte trimmad och används som vardagsbil/familjebil.
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]