Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

så du har varit på volvo och bett dem ladda in TCM och ECM, alternatibt uppgradera dem?
Uppdateringen av TCM gjordes på bilia före lådbytet, men det hjälpte inte. ECUn har inte blivit uppdaterad av mig, men eftersom bilen alltid servades på volvo uppdaterades den vid senaste servicetillfället, vilket enligt servicehäftet var i februari.. Tror du felet kan ligga i ECUn?
Jag har en begagnad ECU från en annan bil med samma motorkod (både ECUn och TCMn plockades från samma bil).
Jag kan testa byta båda boxarna. Vet du om boxarna måste "paras" med bilen för att fungera? Den begagnade TCMn ville i alla fall inte inte lira ordentligt:((
ECU? -vilken volvodel motsvarar den? ECM?
Uppdaterat styrprogrammet är inte samma sak som att ta hem en ny styrprogramvara från VIDA.
Hur som helst så skulle jag vilja prata lite med din växellåda genom VIDA.....har mina misstankar om vissa saker.
ECU är ett annat namn på ECM (modul, unit)
Ok, där är du inne på något, vissa saker menar du, vilka?
Lådan och converten är ju bytta, men samma symptom kvarstår, så felet måste ligga i bilen.
Mekanikern på bilia hämtade och installerade ny programvara, det är i alla fall det som står på kvittot.

Tack i alla fall för hjälpen so far:)
Vida kan styra solenoiderna för att kolla att de fungerar.
Den visar bl a strömmarn genom solenoiderna.
Det vet Volvo om och det skulle ha provats samtidigt som programvaran byttes
Dem tre stora solenoiderna testade jag själv, både motstånd (alla låg på 5.3), och med 12 volt, och dem klickade och hoppade fram och tillbaka.
Vet ej om det testades på volvo i samband med uppdateringen..
Nu har jag en annan TCM som jag inte får testa eftersom jag misstänker den måste kodas om och göras kompatibel med bilens elektronik. Vet du om man på något sätt kan göra det utan vida?
resistensmätte du en induktiv spole? :shock:

är ingen expert på just AW55, men det är uppenbarligen den lådan som flest har problem med.
1. Felsök SLU-solenoiden i VIDA
om det inte ger några konkreta svar:
2. Vrid ca 90* på SLU-solens skruv så att den skruvas utåt. Det ökar trycket och får till följd att lockup ansätts senare men den tvingas därmed också att ansättas.
Jag hittade info på nätet att det ska vara mellan 5 och 7 ohms motstånd på solenoiderna, och det var 5.3 på alla tre.
Jag demonterade alla tre och gjorde rent med wd40 och tryckluft (ofta är det avlagringar från lamellerna som gör att dem kan kärva), efter det gled dem hur fint som helst. I morgon ska jag koppla en lampa till LU ledningarna (gjorde inte det sist då jag var rädd för att bränna TCMn), men nu får jag ta risken och se om den får styrström. Återkommer med resultat.
Dök precis på denna tråden.

Ny begagnad tcm som inte vill funka.
Kolla att det är samma nummer på dem och gör sedan en Omladdning av mjukvara så ska den hoppa igång.

Sedan eftersom du har LU på 5an så tyder det på att själva funktionaliteten ändå fungerar men någon inparameter gör att den inte vill på 3 eller 4.
En sådan sak är temperatur på växellådan och det är möjligt att den givaren krånglar för dig, går att läsa i Vida.
Läckage av glykol, V70 D2

Hej, Har en V70 med D2-motor från 2013 som […]

Jag gjorde vad jag borde ha gjort tidigare och let[…]

Trasig ABS givare, men var?

Läs ut felkoden så får du svaret[…]

EDC16C31 185hk D5244T4

Hej. Mitt första inlägg. Jag har alltid […]