Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thibbilou
Har ingen direktström på den 7-poliga kontakten. Inte heller varken back eller dimljus..

Säkringen för 30-ström eller vad nu boken kallade den sitter på plats.

Släpkontakten är märkt Volvo så jag antar att det är en orginal.

Några idéer?

Bilen är en V70 d5 -07.
av ThunderAce
Har du kikat under all klädsel i bagageluckan om kontakten är kopplad i original kontakt stycke eller om
nån har tjuvat ström som man brukade göra på hamla bilar. om du skaffat bilen nyligen och märkt det först nu
att det inte finns ström om nån annan har gjort fuljobb
Användarvisningsbild
av milktrucker
ne vad trodde du själv?
det finns inget backljus, dimbakljus eller separat spänningsmatning till egen elutrustning i det 7-poliga systemet.

1. Du kan ta den outnyttjade ledaren och koppla in till husvagnen för t ex batteriladdning. Bara att avsäkra den först.
2. Du kan tjuva från bakljusen om du byter dem mot LED så får du ungefär samma effektuttag som ovan samt att du kan välja att koppla in backljus på den outnyttjade ledaren.

är din husvagn utrustad med backljus?
av ThunderAce
jaha, han ville ha egenskaperna från en 13 polig kontakt på en 7 polig

Då är det bara följa rådet ovan eller byta allt till en 13 polig
av thibbilou
Jag är ute efter en konstantström att ladda batteriet och driva kylskåpet med.
Menade att den inte är kopplad för någon av de andra funktionerna heller.
Användarvisningsbild
av milktrucker
ne det ska den inte vara heller. Det är ISO-standarden som är utformad så.
Det är bara att tjuva el till kylskåpet från bakljuset.
Batteriladdningen ska ske med s.k booster som styr strömmstyrkan så att säkringen inte går.
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Ska inte tjuvas nå blå-ledning är till för om du vill ha dimljus på den eller backljus eller direkt ström. Finns ett kitt och köpa med relä och säkring sen står det vart blå ska monteras för det ska funka. Varit så sen 2000 på V70
av ThunderAce
bara beställa och koppla in
försökte klippa in länken men det ville inte
Bilagor
drag kontakt.JPG
drag kontakt.JPG (113.79 KiB) Visad 1078 gånger
Användarvisningsbild
av Dede
Jag har en vanlig 7-polig kontakt på vår -05 med konstantström på ett av stiften. Draget är monterat av Volvo och inkopplad med trailermodulen.

För att man ska kunna byta funktion på det stiftet måste man ladda in ny mjukvara. Jag ville ha dimbakljus istället men det skulle kosta 750:- på bilia att fixa.
Tänk på att med konstantström på stiftet så kommer dimbakljuset lysa på de släp som är utrustade med det.
av thibbilou
Ska börja med att ta bort sidopanelen och kika om den blå är kopplad till nått.
Ingen av de släp jag använder har dimljus, så det är inget problem.
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]