NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marbling
Köpte en V50 T5 AWD-06 för knappt 2 mån sen.Hållt på i 6 veckor nu o rekonda,serva o byta delar o vätskor.GPS:en i bilen går inte upp närjag startar den.Var inne på Volvo o kollade sprängskisser och reservdelar.Dom hittade ingen info,vilket jag tyckte var konstigt.Googlade lite o hittade all info som behövdes.Där fanns också art.nr till reservdelssats som jag beställde på Volvo idag:)

Tyvärr läser inte min spelare GPS-DVDn,så jag får felsöka vidare,efter jag bytt kugghjulen.Ska försöka montera en ny modern GPS i ramen istället för den gamla skärmen.Finns dom som gjort det:)

Användarvisningsbild
av grillchips
Ja dedär kuggarna verkar ha lite varierande kvalité, du är inte den första här på forumet som får byta ut dessa.
Jag är övertygad om att hygglige P210 här på jagrullar kan ge dig lite tips om du ska byta GPS, han har gjort det.
av marbling
Ok,jag kollade inte om det fanns några gamla trådar innan jagpostade.Hoppas ngn har nytta av länkarna och art.nr i alla fall.Tack för tipset:),ska kolla med honom.
Användarvisningsbild
av P210
Det finns flera trådar, du missade dem :wink:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 35&t=93901
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=104881
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=41003

Bytte också de där kugghjulen för ett par år sedan - artnr 30644536 hos Volvo, kostar ca 100:- :D
Hittade då denna tråd med rätt bra beskrivande bilder:
http://forums.swedespeed.com/showthread ... roken-gear

Kugghjulet fixar upp skärmen, sedan har du säkert problem med läsaren, verkar inte heller ovanligt att den käkar upp skivor eller vägrar läsa dem, är den sönder blir det dyrt...
Tyvärr läser inte min spelare GPS-DVDn,så jag får felsöka vidare,efter jag bytt kugghjulen.Ska försöka montera en ny modern GPS i ramen istället för den gamla skärmen.Finns dom som gjort det:)
...Jag också! hade inte RTI men väl mittkanal/galler - Premium Sound - så jag köpte lös skärm/hiss på eBay och byggde in en 6" Tomtom.

Bild[/quote]

Kopplad på tändningen med Volvo bootscreen och inställd på att stängas av om laddströmmen försvinner (inställd på att aldrig köras på internt batteri) funkar den helt automatiskt. Hissen valde jag koppla till manuell styrning då jag aldrig kör med den nedfälld, så slipper den åka upp och ned varenda gång jag startar bilen.
En eftermarknadsGPS ger mycket mer finesser, billigare med livtids fria kartor, fartkameravarningar, bättre användargränssnitt och mycket mer funktionalitet mot originalet!
Med en TomTom RDS traffic Information Reciever laddkabel får jag också gratis trafikinformation via RDS-TMC!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=41003

Bild

Bild

Bild
En minikopia visar vägen!
Bild
Användarvisningsbild
av P210
V50:n RTI skärm är på 6,5" (och bara 400x234 pixlar!), "standard" för bilnavigatorer verkar vara 5", och 7" börjar vissa toppmodeller få.
För två år sedan hittade jag en enda bastard på 6"
Tomtoms Start 60 som jag köpte (800x480pixlar), den har måtten (B x H x D): 170 x 105 x 23 mm, och den behövde justeras i bandputsen ett par mm i höjd/bredd innan den passade i plastramen.

Sök på Prisjakt och filtrera på 6" skärm, hittar idag en 5-6st bl.a:
TomTom GO 60 Storlek 169 x 104
Garmin nüvi 67LM 168 x 95 widescreen som ger fel höjd
av marbling
Ok,tack:)Kollade på Elgigantens hemsida.Dom hade typ 4st 6".Får se lite hur jag gör.Fila till en ny ram till en GPS fixar jag plättlätt.Mer osäker på den elektriska inkopplingen.Få det att prata med rattkontrollen vore guld,men det får inte kosta vad som helst.
Användarvisningsbild
av P210
Kopplingen är en baggis, alla GPS:er kommer med stickpropp för 12v, bara att stoppa i :D . Många GPS:er har en inställning som gör att de avslutar om extern laddning bryts (du stänger av tändningen). Detta gör att den sköter sig själv vid start och stopp. Jag drog ned min laddkabel genom instrumentpanelen och kopplade in den på baksidan av 12v uttaget i mittkonsolen, ett av få ställen man kan sno ström på i dessa bilar....

Rattkontrollerna kan du glömma, de går på databussen och den kan aldrig en GPS snacka med.. Men du får ju touchscreen istället! och dyrare GPS:er kommer med fjärrkontroll, du får fästa den med dubbelhäftande tejp på baksidan av ratten där RTI kontrollerna sitter, de går byta ut mot en täcklucka.
Jag hade en idé om att man skulle öppnat RTIknappsatsen på ratten och lött på kablar direkt på kontakerna och dragit kablar till respektive knapp i GPSfjärrkontrollen och gömt den bakom luckan i ratten (det fanns plats) men jag saknade inte funktionen och fjärrkontroll ingick inte till den Tomtom jag köpte.

Risken finns att du förstör hissfunktionen när du rensar skärmens hölje på innehåll, kretskortet bakom LCD:n får inte plats och det andra behövde ju inte jag heller. Det här rev jag ut innan det var plats för min Tomtom:
Bild
Ena kretskortet sitter bakom LCDskärmen och jag tror inte kontrollerkortet det är anslutet till blir särskilt lyckligt om skärmen/kretskortet saknas. CAN-bussen skickar ju normal bara en signal om att skärmen ska upp till microcontrollern.

Hissfunktionen är ju inte nödvändig men jag drog en extra strömkabel från 12V-uttaget via en dubbelpolig brytare som jag kopplade på direkt på den lilla elmotorn som styr hissen, finns under plastkåpan strax bakom kugghjulen (som du beställt) på höger sida om skärmens rotationsaxel.

Bild

Bild

Bild
Renovering framvagn Volvo 240

Om man byter till fjädrar som sänker 40 […]

Du kan lägga den i neutral. Jag har bytt gen[…]

Rattvinkelgivare V70 -05

Vad jag vet så har den inte eget art nr, kon[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Riktiga TPMS-ventiler.