NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skall åka förbi lokala Bila under dagarna för att reda ut detta gissel.
Troligen blir det Mekonomens delar då jag kanske kan få lite rabatter. Hoppas det dom säljer är hyfsade saker...
Detta har tyvärr fått vänta då jag fick mer akuta problem med partikelfiltret. Gäller ju att sprida ut kostnaderna på ett bra sätt.

Fick ett mail idag av Bilia om 20% rabatt nu i helgen på reservdelar. Har tidigare fått pris på 2st fjäderben/dämpare av Bilia på 3076:- eller vad det var. Blir ju ca 2400:- med 20% rabatt. Funderar faktiskt på att slå till på ett par och avvakta med resterande eller något.
Det är dags att snart göra bytet för jag vet inte om jag intalar mig själv men det känns som att dämpningen är sämre och studsar på fjädern så att säga. Beror kanske på att jag vet att som bör bytas? :)

Någon som vet vilket märke osv Volvo använder på dämparna till våra bilar? Eller tror ni KYB är bättre?
Får du 2 kompletta för 2400:- så är det bara att slå till. Kanske till och med är ihopmonterade ? Glöm inte lagren, eller ingår de med?

Ingen aning om fabrikat. Kört med KYB i drygt 1 år nu och jag tycker de känns bra, går rätt hårt på 20 km tjälskadad asfaltväg till/från sommarstugan ett par ggr / vecka.
Kompletta nej, bara dämparen/fjäderbenet.
Men tex 2st KYB på skruvat blir ca 2200 och för 300 mer får jag "original" istället. (Om priset jag fick då stämmer)
Bilia har annars väldigt höga priser men skall försöka åka förbi imorgon och få priser för varje del så jag kan planera inköpen bättre. Sparar gärna in slantar där jag kan.
Jag är verkligen urkass på fjädringsområdet men vet att jag föredrar komfort till 100%.

Bilia säljer tyvärr inte kompletta heller utan bara i delar. Min tanke har vart och är att byta allt på fjäderbenet för efter 26000mil så kan det inte vara mycket kvar att ha :)

Vet att jag kan köpa billigare från England/Tyskland men... :)
timebandit skrev:Goddag.

Under besiktningen igår visade killen mig hur ena stötdämparen läcker olja. Kanske inte så konstigt efter 26.000 mil :)

Har börjar kolla runt lite efter delar och priser. Vill och kommer byta på båda sidorna samtidigt. Mailade Volvo och kollade priser. Dom tyckte jag bara skulle byta fjäderbenet/dämparen och flytta över alla andra delarna.
Men efter 26.000mil, är det ens värt att göra det? Borde man inte passa på att faktiskt byta allt? Lager, fjäder osv också? Eller?
Hur är det med bilfjädrar egentligen. Behöver dom bytas eller inte? Finns det någon risk att gamla fjädrar går av när man monterar en ny dämpare tex?
Tanken är att vi INTE skall sälja denna bilen utan faktiskt köra den tills den rasar eller blir så oekonomisk att man verkligen måste byta.

Dessvärre kostar alla delarna 11.000:- för båda sidorna hos Bilia så det kommer INTE ske.
Är det någon som har hyfsad koll på andra delar som faktiskt fungerar bra? Plockade ihop det mesta på Mekonomens websida och kom under 7000:- men då är inte anslagsbricka, hjälpfjädrar å Isolatorer med i priset.

Jag är inte främmande för att köpa från Tyskland eller England via tex eBay men då vill jag gärna ha en referens till en bra säljare/webshop och märke/delar.
En snabbsökning på Monroedämparna som Mekonomen säljer är nära halva priset i Tyskland(eBay). Svårt att ignorera att kunna komma undan mycket billigare.

Bilen gäller våran Volvo V50 2.0D 2007, ej sportchassie eller liknande.
Bytte mina dämpare till nya från bilstein och är jättenöjd.
Helt annan väghållning.
Tog dock bort och gjorde rent lagringen (se till att du lägger papper under när du plockar isär lagringen för det ligger några kulor i dom).
Spände isär undre delen som håller fjäderbenet genom att skruva i skruven från andra hållet och sätta en plåt i springan (3-4mm).
Sen använde jag en domkraft som jag spände mellan fjädersätets underdel och styrspindelns överdel(akta absgivaren).
Jag brukar köpa delar från reservdelar24.se (dock inte bilsteindämparna).
Partikelfilter köpte jag från Fixabildelar.
När bilen har gått 26000 mil byter man lagret då det garanterat är slut.

Jag har en oanvänd KYB dämpare till vänster sida liggandes om intresse finns. Klantade till det när jag beställde från Mr Auto så det blev 2 vänstra , orkade inte returnera och ta kostnaden så den har bara legat sen dess. PMa isf.
dieselputte skrev:När bilen har gått 26000 mil byter man lagret då det garanterat är slut.

Jag har en oanvänd KYB dämpare till vänster sida liggandes om intresse finns. Klantade till det när jag beställde från Mr Auto så det blev 2 vänstra , orkade inte returnera och ta kostnaden så den har bara legat sen dess. PMa isf.
Ja det skulle jag också vilja påstå. Kan inte finnas mycket som håller ihop det :)

Tack för erbjudandet, uppskattas.
Var dock inne på Bilia idag med tanke på deras "Race". Kommer inte ihåg exakt vad jag beställde men det blev iaf Fjäderben/dämpare, fjäder och lager/fäste..
För båda sidorna får jag betala 5300:- med dessa 20% rabatt. Utan rabatt så kostar 1 fjäderben/dämpare 1500:-. Valde faktiskt att slå till då :)
När jag hämtat grejerna nästa vecka så skall jag kolla vad jag saknar och köpa resterande och planera in ett byte innan det blir för jäkla kallt.
"Passade på" i Söndags och beställde även dämpare bak.

Är det så enkelt att byta som VIDA ger sken av?
Har ni några bra tips inför bytet bak också tro?
timebandit skrev:"Passade på" i Söndags och beställde även dämpare bak.

Är det så enkelt att byta som VIDA ger sken av?
Har ni några bra tips inför bytet bak också tro?
Har inte bytt mina än, men det blir nog till våren. Kolla in den här videon , borde väl vara rätt lika på S40 ?
Tack för filmen!

Edit: Missade att lagret/fästet satt så "enkelt" till. Blir att köpa sådana också. Får bli Febi Bilstein på dessa. Hoppas dom är bra/ok :)

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]

Injektorer

Jo drar iväg allt som allt 2500-3000:- till x[…]

Finns säkert en kortare rem att köpa.

Kanske passa på att byta filter och olja i h[…]