Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag listade i torsdags natt ut att det var staget mellan backarna som var boven i dramat. Extendern gick helt enkelt för långt in när man hade justerat ut backarna vid spaken så det fanns inget arbetsområde kvar. Det var även därför det kärvade då extendern har två öron som håller kvar låspinnen till vajern och den åkte så långt in att öronen hamnade utanför pinnen vilken sedan tog i när extendern skulle tillbaks ut.

Jag svetsade på en loppa på staget som håller ut backarna och sen slipade jag till det. Nu är det 55 mm mellan slitsarna när det tidigare var 52.
2015-04-10 09.36.46 (Small).jpg
2015-04-10 09.36.46 (Small).jpg (80.46 KiB) Visad 319 gånger
Allt funkar kanon!

Det borde ju sitta nån justerbar mojäng här kan man tycka så det går att justera beroende på fabrikat på backar, slitage etc.
gunne skrev:Jag svetsade på en loppa på staget som håller ut backarna och sen slipade jag till det. Nu är det 55 mm mellan slitsarna när det tidigare var 52.
Var det inte någin som skrev det ovan.... ?:-/
Grattis att det lyckades ttill sist. Det finns egentligen inga genvägar till bra handbroms, och jag håller med dig att det skulle sitta justeringar original. Det satt fram till ungefär -76, -77 (240)

Mvh
Lennart
christafer skrev:Vad beror det på att jag inte får på skivan när de nya backarna är monterade? Backarna ligger an mot stoppet mem det saknas typ 3mm. Filade liiite på kanten av backarna utan resultat. Vad återstår att göra?
det er for lite plass. Har hatt samme problem. Fikk du løst problemet? En mulighet du kan prøve bruke tvinge og klemme bremsesko sammen akkurat nok til at skiva kan presses inn og deretter ta av tvinge og forsøke å presse skiva helt på.
Volvofive skrev:
christafer skrev:Vad beror det på att jag inte får på skivan när de nya backarna är monterade? Backarna ligger an mot stoppet mem det saknas typ 3mm. Filade liiite på kanten av backarna utan resultat. Vad återstår att göra?
det er for lite plass. Har hatt samme problem. Fikk du løst problemet? En mulighet du kan prøve bruke tvinge og klemme bremsesko sammen akkurat nok til at skiva kan presses inn og deretter ta av tvinge og forsøke å presse skiva helt på.
Försökte tvinga på skivan med hjälp av hjulmuttrar, men det gick inte.

Löste problemet genom att slipa ner lite av backarna i nederkant, där de buktar ut, så de kom närmare navet och skivan gick på.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]