Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nigning motverkar man bäst med hjulupphängningsgeometrin. Men sen det blev elektroniskt styrd bromskraftfördelning uppstår mindre problem med rostiga skivor bak.
av perhall
Helt klart bromsar man mer fram generellt, men bromsarna är också dimensionerade efter det... Men kanske är som Martin S skriver, kör man lugnt går det åt mer bromsar bak (förhållandevis) och vice versa, det förklarar ju saken. Och låter rimligt./PH
MartinS skrev:De bromsar alltid mest fram, något annat hat jag inte sagt men jag ser nu att det kanske kan uppfattas så. Men modetna bilar styr förhållandet fram/bak mycket finurligare än gamla bilar och kan ändra det efter situationen. Vid lugn körning kan man öka på bakbromsrn för att t.ex.undiva nigning, som ju är lite av en komfortfeature.
Precis, och för att se till att bromsarna bak får jobba även om man kör försiktigt så de inte ska rosta o kärva som förr i tiden då man var tvungen att bromsa hårt lite nu och då för att hålla bakbromsen i trim
trim

Systemet klarar ju även av att kompensera för olika grepp och mönsterdjup på varje däck individuellt så man har mycket större frihet att tex sätta lite mer slitna däck bak och på så sätt få jämt slitage på en Fwd.
Byt rubbet, allt annat blir kontraproduktivt. (skiva belägg) ex sök på mina trådar i forumet angående bromsbyte= skitlätt.
en fråga bara till alla hur vet man lättast vilken storlek man har på bromsskivorna (utan att mäta)

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]