Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
Du kan väl medd resultatet så andra kan dra nytta.
av BearaR
isak skrev:Roligt det blev bra för skit pengar.
fick betala 10 kronor för motståndet och 50 kronor i frakt.. snacka om skillnad från de tusentals kronorna som verkstan ville ha :-)-)
Halloj!

Gjorde rent bilen som alla andra o hade av "kupe temptratur sensorn".
Trött blev man. åkte till volvo. "Vi byter bara hela enheten"....
"Va kostar de då?"
"7650kr för modulen. 500 kr programmering sen jobbet på de."
"så en 10 tusen grovt räknat?"
"aa där omkring".

fy fan va pengar jag har sparat på att sätta dit motståndet som denna tråd visar.
sparat ca 9979 kr.

ALL TACK till den som la in denna tråd!

Har nu lött dit ett nytt motstånd och de fungerar super bra:) inte hunnit testa hur mycke som helst. men blåste med en värmepistol och de kom kyla direkt vilket jag då drar slutsatsen att den fungerar i alla fall. Hur den ligger i skala till orginalet kan jag ej svara på men de känns precis som vanligt.

De ända dryga var att jag var lat och tog inte bort kretskortet utan lödde direkt genom att ta bort panelen:)
De gjorde dock att fick pilla bort en del isolering från ledningarna från gamla sensorn. De va inte de lättaste men en liten smalkniv och en mejsel att skrapa emot gjorde susen:)

TACK ÅTERIGEN!!! All cred till Harald!
av MickeM
Jepp, det funkar.
Runt 10kr +frakt =ca hundringen.
Har en sådan själv, efter att ha gjort samma tabbe. :-(O)

Jag vill också rikta ett stort tack till denne medlem, som kollade upp exakt vad det var för komponent, och sedan postade och tom LÄNKADE till komponenten här.
Hedervärt!

Jag fick nästan magsår av priset, eftersom den lilla rackaren inte säljs separat, utan tillsammans med hela styrenheten.
Bara själva aspireringsfläkten säljs som reservdel.
Dessutom:
Har man en begagnad enhet liggande, så kan man inte bara plugga in den och åka, om den inte har nästan exakt samma tillverkningsår och VECKA!
Tillverkningsnummer kvittar. Datum gäller.
Det funkar inte, eller mycket dåligt.
Den ska tömmas, och sen giftas in i bilen ifråga.
Volvo tömmer inte. Inte Demia heller.

Ett tips till:
Däremot så kan man byta bara själva sensorn inkl hållare, från en klimat-enhet till en annan, även som fullständigt ohändig med lödkolv.
Sensorns hållare sitter klickat på ketskorten, med två lödda kablar om 1dm ca.
Då skarvar man ihop de två kablarna igen bara, när man bytt.
Ganska gott om utrymme för det.
Mycket enklare än att löda dit en ny, om man inte har lödvana

Det var min Plan B.
På bilden syns den trasiga sensorn, och dess hållare med kablarna jag menar.
Bilagor
DSC_0666.JPG
DSC_0666.JPG (1.04 MiB) Visad 862 gånger
Samma historia som flera andra här ovan. Jag städade och undrade vad det var för skräp i gallret så jag drog förstås sönder ntc-motståndet. Nu ett halvår senare med ständigt strul med innetemperaturen åkte jag till Volvo. De sa att det var hela fläkten som skulle bytas, då skulle sensorn följa med. Men istället för att beställa den för 1200 kr åkte jag hem och funderade. Och hittade den här tråden. Två dagar senare har jag följt Haralds utomordentligt välskrivna guide och bytt motståndet. Eftersom jag passerar ELFA på väg till jobbet kostade det ingen frakt. 8:60 blev rätt billigt för reservdelen... :) Och Volvo till skam som dessutom hade fel, motståndet sitter ju inte på fläkten!

Jag kan inte nog tacka för att du/ni tagit er tid att skriva om detta här på forumet. Som någon skriver handlar det alltså om närmare 10000 kr för den felaktiga "städningen" om man skulle be verkstan fixa felet. Tack!

ps Nu har jag inte hunnit testa än så jag håller tummarna att reparationen har gått bra! ds
av MickeM
joapalmer skrev:Samma historia som flera andra här ovan. Jag städade och undrade vad det var för skräp i gallret så jag drog förstås sönder ntc-motståndet. Nu ett halvår senare med ständigt strul med innetemperaturen åkte jag till Volvo. De sa att det var hela fläkten som skulle bytas, då skulle sensorn följa med. Men istället för att beställa den för 1200 kr åkte jag hem och funderade. Och hittade den här tråden. Två dagar senare har jag följt Haralds utomordentligt välskrivna guide och bytt motståndet. Eftersom jag passerar ELFA på väg till jobbet kostade det ingen frakt. 8:60 blev rätt billigt för reservdelen... :) Och Volvo till skam som dessutom hade fel, motståndet sitter ju inte på fläkten!

Jag kan inte nog tacka för att du/ni tagit er tid att skriva om detta här på forumet. Som någon skriver handlar det alltså om närmare 10000 kr för den felaktiga "städningen" om man skulle be verkstan fixa felet. Tack!

ps Nu har jag inte hunnit testa än så jag håller tummarna att reparationen har gått bra! ds

Det fungerar utmärkt.

Men påstod dom att den skulle ingå med med aspireringsfläkten????,
Då har det tillkomit nu i dagarna...
Kablarna till den givaren är lödda direkt på KRETSKORTET, och fläkten tas loss på baksidan, utan att ens behöva skruva isär ECM panelen.
Då mpste det inga kontaktstycje för att ändra orginalkablarna, mm.
Enl Volvo i Ludvika så skulle hela klimatpanelen bytas för +6000kr sedan inprogrammeringskostnad på det, OM man byter panelen själv.
Ganska lätt..
Med tanke på hur det är ihopbyggt, så tror jag på det.

1700kr vore dyrt för detta, men rimligare....

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.